Vincent

Tegen de achtergrond van de Groene Revolutie ontmoeten we Vincent in de gelijknamige Vlaamse film (Engelse titel: ‘Vincent and the End of the World’). Hij weigert te wachten op het einde en vindt de acties die zijn vrienden organiseren naïef. Twee strekkingen binnen het milieuactivisme worden zo tegen elkaar uitgespeeld. Wanneer tante Nicole (“Nikki”) onverwachts op bezoek komt uit Parijs, niet toevallig ook de plaats van de laatste klimaattop, bedenkt Vincent een plan om zijn boodschap over te brengen. Hij wil meereizen met Nicole, voor haar een manier om haar zus, die haar allesbehalve een warm welkom gegeven heeft, een hak te zetten. Et voilà, een roadmovie is geboren. De extraverte Nicole en haar cynische neefje – die elkaar eerst gebruiken uit egoïstische motieven – hebben veel van elkaar te leren. Dankzij zijn tante dringt het tot Vincent door dat hij ook moet zorgen voor zijn eigen leefwereld, niet alleen voor de natuur. Ondertussen grijpt de getormenteerde Nicole naar de fles. Vincents ‘vlucht’, waarbij ook het gezin betrokken raakt, woelt allerlei conflicten naar boven, zodat aan het einde van de rit iedereen zijn masker laat zakken. Meer dan een lezing over ecologie is VINCENT een familiefilm met situatiehumor (vooral van Barbara Sarafian als moeder/heldin van het gezin), klefheid en véél toeval. Alle ingrediënten dus voor een feelgood-movie, niet geschikt voor kijkers die allergisch zijn voor pathetiek. Voor VINCENT tekenden regisseur Christophe Van Rompaey en producent-scenarist Jean-Claude van Rijckeghem. Het duo had al samengewerkt voor het succesverhaal Aanrijding in Moskou (2008). Beide films worden gekenmerkt door thema’s als ouderschap, gezin en zich ontwikkelende jongeren. Alleen ligt de boodschap in VINCENT er vingerdik op, en laten tragedie en komedie zich hier minder goed mengen. De film ging in première op het festival van Locarno, met veel internationale aandacht tot gevolg. Voor een Vlaamse film was dat geleden van Any Way the Wind Blows (Tom Barman) uit 2003. Sarafian ontving in Locarno de Persprijs voor Beste Actrice. De jury: “[Barbara Sarafian] geeft op overtuigende wijze diepgang aan de moederfiguur en toont de zorgende aard van de vrouw." België mag fier zijn.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Vincent

31/08/2016