The Visit

Na de films Lady in the Water, The Happening, The Last Airbender en After Earth had m. Night Shyamalan wel wat goed te maken. Niet dat THE VISIT het meesterwerk is waar iedereen op zat te wachten. Als variant op het (low budget) found footage-subgenre (voor alle duidelijkheid: de beelden worden hier niet ‘gevonden’) is THE VISIT een slim opgebouwde, bijwijlen (donker)grappige en soms gemene huiverfilm. De belevenissen van twee tieners in een afgelegen streek worden verteld door een van beiden: de vijftienjarige Rebecca.

Ze koestert regisseursambities en ziet het bezoek aan haar grootouders, die ze nooit heeft ontmoet omdat haar moeder op jonge leeftijd het ouderlijke huis heeft verlaten, als een aanleiding voor een documentaire. Becca wil achterhalen waarom haar moeder alle contact met haar ouders heeft verbroken. Voor haar filmdebuut zoekt ze als dramatisch hoogtepunt een moment van loutering. Ze wil de verklaring vereeuwigen waarin haar grootmoeder de misstap van Rebecca’s moeder vergeeft. Hierin wordt ze bijgestaan door haar jongere broer Tyler, die een en ander met een fotoapparaat filmt. Als second unit zeg maar.

Alles verloopt betrekkelijk rimpelloos, tot Becca en Tyler naar bed worden gestuurd. Wat ze erna filmen, komt bizar en schrikwekkend over. Maar er is niets aan de hand, vertellen hun grootouders. Hun rare gedrag ’s nachts wordt afgedaan als ouderdomskwaaltjes. Dat het om meer gaat is nogal voorspelbaar ... tot de finale twist.   Je kunt THE VISIT zien als een moderne variant op het sprookje van Hans en Grietje. De oven incluis! Maar dat hoort bij de vele knipoogjes die Shyamalan gretig rondstrooit. De Rec-franchise is herkenbaar, Halloween, Psycho, Paranormal Activity en Blair Witch passeren tevens de revue en een eng kat-en-muisspel onder het huis lijkt een variant op de J-horror. ‘Lijkt’!

In THE VISIT strooit Shyamalan bewust zand in de ogen van de kijker en ventileert hij via Rebecca zijn visie op filmmaken en mise-en-scène. Deze zelfingenomen, idiosyncratische spielerei is een visueel aantrekkelijk niemendalletje. Bescheiden, heel amusant en onderhoudend.

The Visit

11/11/2015
2015