Wadjda

De eerste film integraal in Saudi-Arabië gefilmd, door de eerste vrouwelijke Saudische filmmaker. Dat opzienbarende label krijgt WADJDA van Haifaa Al-Mansour in eerste instantie. Wie voorbij dat opmerkelijke etiket kijkt, ziet een charmant verhaal dat aansluit bij films zoals The White Balloon van de Iraanse cineast Jafar Panahi, momenteel in zijn thuisland onder huisarrest en tot jaren beroepsverbod veroordeeld.

Een zeer concrete, onschuldige wensdroom van een kind – een goudvis, een groene fiets… – weerspiegelt een hele samenleving. In WADJDA reikt het kleine, persoonlijke verhaal ongeforceerd naar het grote, geïnstitutionaliseerde onrecht. De 10-jarige Wadjda (een innemende Waad Mohammed) woont in de Saudische hoofdstad Riyad bij haar moeder. Haar vader komt af en toe langs, maar staat onder druk van zijn ouders om te huwen met een tweede vrouw, die hem wèl een zoon kan schenken.

Wadjda valt meteen op door haar All Stars-schoenen met paarse veters onder haar verplicht uniforme kledij. Thuis geniet ze meer vrijheid. Toch dringt de verdrukking van vrouwen overal door. Om te kunnen racen met haar buurjongen Abdullah – die ze eigenlijk niet mag ontmoeten – wil ze een groene fiets. Haar moeder weigert. Ze is weliswaar liberaal ingesteld, maar wil haar wat rebels kind voor conservatieve represailles behoeden. Een meisje hoort nu eenmaal niet te fietsen. Wadjda is echter ondernemend en een doorzetter, en probeert zelf het nodige geld te verzamelen. Ze drijft een handeltje in zelfgemaakte snuisterijen en besluit deel te nemen aan een Koranwedstrijd.

In een land waar cinema’s verboden zijn, verliep de productie van WADJDA uiteraard niet probleemloos, ook al had Al Mansour de noodzakelijke vergunningen. Herhaaldelijk moest ze haar regieaanwijzingen doorgeven vanuit een busje, onttrokken aan de blik van conservatieve fanatiekelingen. Toch helpt deze film mogelijk een steentje verleggen op weg naar een meer liberaal (film)klimaat in Saudi-Arabië. En dat met aanzienlijke internationale steun (onder meer uit Duitsland en Jordanië, van het Sundance Instituut én van het Nederlandse Hubert Bals Fonds). Zonder de controverse op te zoeken toont Al-Mansour de afgeschermde wereld van Saudische vrouwen dankzij een bekoorlijke familiefilm waarin vrouwenrollen de bovenhand krijgen.

Wadjda

06/02/2013
2012