The Wall

Herinnert u zich nog die zenuwslopende sluipschutterscène uit 'The Hurt Locker' (2008) van Kathryn Bigelow, waarbij twee Amerikaanse soldaten urenlang focussen op een in de verte verschanste rivaal en het nooit duidelijk is welke partij uiteindelijk het onderspit zal delven? Giet dat ene vingernagelbijtend spannende stukje cinema in een omgekeerde variant, en vertaal dat naar een langspeelfilm en je krijgt THE WALL, de nieuwe film van actiespektakelveteraan Doug Liman ('Edge of Tomorrow' en 'The Bourne Identity').

De muur uit de filmtitel vormt binnen het scenario letterlijk de afbrokkelende barrière tussen twee Amerikaanse soldaten, die een kleine eeuwigheid onder schot gehouden worden door een beruchte Iraakse sluipschutter. Sniper Shane Matthews (worstelheld John Cena) en zijn spotter Allen Isaac onderzoeken in de Iraakse woestijn een moordaanslag op zes medewerkers aan een pijpleiding. Na urenlang gecamoufleerd postvatten menen de mariniers dat de perimeter veilig is. Maar zodra ze in beweging komen, wordt Shane neergekogeld. Allen tracht zijn op sterven liggende kompaan ter hulp te snellen, maar wordt zelf beschoten. Het enige alternatief is beschutting zoeken tot er – hopelijk – Amerikaanse versterking ter plekke arriveert. Ondertussen staat Allen via radioverbinding in contact met zijn Iraakse rivaal, die vast van plan is om via een sluw kat-en-muisspel zijn doelwit tergend langzaam om te brengen.

Regisseur Doug Liman verruilt de blockbusterbombast uit zijn vorige films voor een ingetogen en behoorlijk minimaal opgezette oorlogsthriller. Terwijl de film behoorlijk wat suspense en rauwe spanningsopbouw kent, zijn er evenwel fragmenten die op vlak van karakterprogressie en inhoud compleet aan hun doel voorbij schieten. Een beetje vergelijkbaar met het opzet van Phone Booth (2002) van Joel Schumacher: een degelijk basisidee dat uiteindelijk toch wat body en creativiteit mist om de kijker te blijven boeien. Ook THE WALL kent momenten die de film – ondanks zijn betrekkelijk korte speelduur van om en bij de 80 minuten – onnodig uitspinnen. Al maakt het onverwachte einde zeker veel goed …

De vertoningen van THE WALL vind je terug op de website van Cinenews.

Deze recensie verscheen exclusief online. Meer reviews en achtergrondstukken vind je terug in ons gedrukte nummer.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER