We Are the Best!

Films met een uitroepteken in de titel zijn mijn ding niet. Ze hengelen al te nadrukkelijk naar aandacht. In dit geval had de naam Moodysson alleen al voldoende trekpleister moeten zijn. Deze Zweedse filmregisseur kwam jaren terug bijzonder origineel uit de hoek met het prettige en rake puberdrama Give Me Love (Fucking Åmål, 1998), over de vriendschap tussen twee tienermeisjes in een godvergeten Zuid-Zweeds buitenstadje, gevolgd door een even schitterend en slechts op het eerste gezicht lichtvoetig Together (Tillsammans, 2000), over het communeleven van jongeren in Stockholm.

Daarna is hij in Zweden wat weggedeemsterd met veel te zwaarwichtige adolescentendrama’s zoals Lilja-4-ever (2002), over de duistere lotgevallen van een Russisch meisje dat na talloze omzwervingen uiteindelijk in Scandinavië in de gedwongen prostitutie belandt. Deze film had weliswaar in het buitenland enig succes – Moodysson werd zowaar vergeleken met grootmeester Ingmar Bergman –, maar met zijn volgende producties verloor hij overal krediet. A Hole in My Heart (2004) en Container (2006) waren vooral experimenteel en provocerend en met het internationaal opgezette Mammoth (2009) leek het alsof de regisseur helemaal leeggefilmd was.

Na een relatieve stilte is de nu 44-jarige Moodysson in volle glorie opnieuw terug met WE ARE THE BEST! De inspiratie vond hij in de grafische roman van zijn vrouw Coco. Drie tienermeiden in hun apenjaren, eerst en vooral Bobo, het onbegrepen vroegrijpe meisje met haar onafscheidelijke hartsvriendin Klara, de aanstellerige durfal met hanenkam. Daar komt dan de brave Hedvig bij, die zich laat overtuigen om haar klassieke gitaar te ruilen voor een elektrische basgitaar. Zelfs haar kapsel moet eraan geloven. Punk wordt hun uitlaatklep, wat hun omgeving daar ook moge van vinden, of ze nu muziekinstrumenten kunnen bespelen of niet. Teruggespoeld naar het Zweden van begin jaren 80 is dat het wereldje dat de Moodyssons duidelijk in de vingers hebben.

Zonder enige artistieke pretentie, maar ook zonder geringschatting of drammerigheid is het een luchtige, eerlijk doorleefde kijk op het jongerenwereldje. Soms hengelend naar al te gemakkelijke sympathie, maar veelal lekker rebels en met voldoende oog voor de groeipijnen van deze leeftijd. Opnieuw welgekomen.

Geschreven door HUGO BERNAERS

We Are the Best!

02/04/2014