We Bought a Zoo

In een cultuur die alsmaar cynischer is geworden is Cameron Crowe een van de laatste commerciële filmmakers die hardnekkig aan een onschuldige romantiek blijft vasthouden. Hij wil geloven in het goede in de mens, en in de notie dat liefde altijd overwint. Dat kan leiden tot oprechte pareltjes zoals Say Anything (John Cusack met zijn boombox!) of Almost Famous (die Tiny Dancer-scène!). Heb je pech, dan krijg je schmaltz als Elizabethtown.

WE BOUGHT A ZOO is een aimabele film, al weerhouden een onzekere toon en een overdosis stroop hem van een plaats tussen de Crowe-toppers. Matt Damon speelt Benjamin Mee, een journalist die na de dood van zijn vrouw besluit om een bouwvallige zoo te kopen en opnieuw voor het publiek open te stellen. Zijn zevenjarig dochtertje is helemaal wild van het idee, zijn veertienjarige zoon niet zozeer. En dus volgen er de voor de hand liggende conflicten tussen de generaties, de semi-spannende vraag of Benjamin niet failliet zal gaan aan de hele onderneming, en uiteraard een would-be liefdesgeschiedenis tussen hem en dierenverzorgster Kelly.

Dat klinkt als een Hollywooddrama volgens het boekje, en dat is het ook. Er is geen enkele plotlijn die voor een verrassing kan zorgen en de inzet van het verhaal blijft relatief laag. Je zit nooit te bibberen van de schrik omdat het slecht zou kunnen aflopen. WE BOUGHT A ZOO is feel-good cinema, waarin er geen traan wordt vergoten of ze wordt tegen het einde van de film droog geblazen met een loutering van heb-ik-jou-daar. Het is een warme, lieve film, gemaakt door iemand met een reële affectie voor de mensen in zijn verhaal. Maar die mentaliteit berooft de prent voor een deel van zijn spankracht. Het helpt ook niet dat bepaalde personages (een makelaar in onroerend goed, een zoo-inspecteur) kluchtige karikaturen zijn die uit een andere film lijken te zijn weggelopen.

Desondanks zorgt het zonnige humeur van de prent er voor dat je hem goed wil vinden. Het gaat over sympathieke mensen, die gespeeld worden door sympathieke acteurs, doorgaans glorieus belicht door Rodrigo Prieto (de hele film lijkt zich tijdens magic hour af te spelen). Op technisch vlak valt er op de prent niet veel aan te merken en het glijdt allemaal aangenaam voorbij. Maar is dat genoeg om te vergeten dat hij uiteindelijk voorspelbaar en weinig opvallend is? Zegt u het maar.

Geschreven door DENNIS VAN DESSEL

We Bought a Zoo

18/04/2012