Weekend

Films over ontluikende homorelaties trekken doorgaans geen volle zalen al bereiken ze achteraf via dvd wel hun doelpubliek. WEEKEND overstijgt het subgenre en verdient de aandacht van élke ruimdenkende filmliefhebber, of die nu homo, hetero, bi of aseksueel is.

Liefde is universeel en wordt door deze prent als dusdanig behandeld, zonder al te veel gladgepolijste franjes maar met een naturel die bijdraagt tot het realisme en de geloofwaardigheid waarmee het verhaal en de personages zich ontvouwen. Het verhaal speelt in Nottingham. Russell is badmeester en single. Hij duikt na het ontwijken van allerlei vragen van zijn heterovrienden op een dronken feestje een homobar binnen en ontmoet er de extraverte Glen. Tussen de twee is het vuurwerk; de ochtend nadien ontwaken ze in Russells bed. Glen haalt een dictafoontje tevoorschijn en zegt dat hij Russells gedachten en gevoelens wil registreren voor een kunstproject.

Net zoals pakweg Before Sunrise (1995) en Before Sunset (2004) met Julie Depy en Ethan Hawke is WEEKEND een praatfilm. De twee hoofdfiguren vertoeven voortdurend in elkaars gezelschap en delen meningen, persoonlijke geheimen en overtuigingen. Ze hebben seks, nuttigen alcohol, experimenteren met (soft)drugs en zien de dag opnieuw in de nacht overgaan. Na het weekend zal Glen voor twee jaar naar de VS vertrekken voor een project, waardoor de kijker net zoals bij Before Sunrise wéét dat er aan de ontmoeting tussen de twee geliefden en hun opflakkerende romance vroegtijdig een einde zal komen.

De onbekende Britse filmregisseur Andrew Haigh is monteur van opleiding. Hij werkte onder meer mee aan enkele Ridley Scott-films en neemt ook bij WEEKEND behalve regie en scenario, de montage voor zijn rekening. Dat maakt de film er des te strakker en persoonlijker op. Hij voorziet in een transparante, tijdloze cinematografie voldoende bewegingsruimte voor de twee hoofdrolspelers. Het resultaat is een fijn staaltje cinema met sterk acteerwerk dat gestalte geeft aan een geloofwaardige romance tussen twee soulmates. Minstens even knap en overtuigend als themagenoot Brokeback Mountain, zij het dan volledig anders gesitueerd en visueel verpakt.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Weekend

04/07/2012