Western

Please Release Me, het vertonersinitiatief van BUDA, Cinema Zuid, KASK Cinema, The Roxy Theatre en Cinema Zed, heeft er weer een parel uitgekozen voor enkele screenings in hun zalen. Ruben Demasure schreef voor ons een poëtische bespreking, die jullie hopelijk aanzet om WESTERN te gaan bekijken in een zaal in de buurt.

That’s how villages are. Anything can happen.” De zeldzame filmervaring dat alles kan gebeuren, doordringt WESTERN. Dit gevoel wordt verwoord in de laatste dialoog tussen de Bulgaarse dorpeling Adrian en zijn nieuwe vriend Meinhard, die elkaar instinctief maar niet taalkundig begrijpen. Meinhard behoort tot een groep Duitse bouwvakkers die in Bulgarije een stuwdam aanlegt. Voor de inwoners van het nabijgelegen dorp verschijnen deze Teutoonse technici als Fremdkörper in de omgeving. Meinhard is nieuw; zijn witte borst is slechts gebronsd tot aan de randjes van zijn T-shirt. Hij is van het stille type: rank en lage schouders, maar elegant met diepe blauwe ogen en markante snor. Zijn oprechte toenadering tot de lokale bevolking onderscheidt hem van de rest van het testosteronteam van voorman Vincent. Meinhard Neumann is net als de rest geen professioneel acteur. De Duitse filmmaker Valeska Grisebach (Mein Stern, Sehnsucht) werkte met hem op basis van “choreografie en het bewegen door het beeld”. WESTERN herinnert ons eraan dat cinema ontstaat door intrigerende gezichten en lichamen.

Meinhard verkiest zijn zippo boven cowboylucifers en draagt gereedschap rond de heup in plaats van pistolen. Hij zit op houten porches met plastic tuinstoelen en niet een spoorweg maar een waterpomp maakt zijn intrede in het dorp. WESTERN herwerkt de iconografie van het gelijknamige genre: de eenzame cowboy, de leren gilet, (neo)kolonialen en natives, een ongezadeld paard, fort en vlag, een kaartspel en sterkedrank in de ‘saloon’, duels, een deerne en een dorpsplein dat dienstdoet als de stoffige hoofdstraat. Met slechts enkele interieurs is dit cinema van de open vlakte. De frontier lijkt zich hier te situeren tussen Duitsland, ‘motor’ van de Europese constructie, en een economisch minder ontwikkelde regio, wat gepaard gaat met culturele vooroordelen, latente xenofobie en nationalisme aan beide zijden. Hoewel Meinhard wordt geïntroduceerd terwijl hij een volleybalnet voorbijloopt dat in een open veld twee kampen afbakent, werkt WESTERN niet met duidelijke opdelingen. WESTERN is een cinema van ontmoetingen, van de tussenruimte en de tussentijd. De bouw ligt al snel stil wanneer er gewacht moet worden op de aanvoer van water en grind. Toch wordt er in deze onbestemde tijd iets opgebouwd, zij het minder tastbaar: connecties en fricties groeien tijdens schafttijd, lome zomeravonden, geïmproviseerde tuinfeestjes en nachtelijke zwerftochten.

Meinhards uniforme T-shirts wisselen van grijs en bruin naar zwart en wit als een soort van tijdsmarkeringen en ondertussen blijft hij keer na keer gewoon opduiken en rondhangen bij de dorpelingen. Beide kampen begrijpen amper een woord van elkaar en tegelijk begrijpen ze alles. De vloeiende ondertitels bij de Duits-Bulgaarse contacten misleiden. Het zijn de lichamen die het luidst spreken, in plan américain of totaalbeelden.

De nachtlucht is zwanger van mogelijkheden, verlangens en een onbepaalde hunkering naar verbinding. De passief-agressieve sfeer en spanningen smeulen met elke nieuwe haal van een sigaret. Het onverwachte – verrassend of gewelddadig – ligt altijd op de loer, zij het buiten beeld, in het struikgewas of in de volgende cut. Straatverlichting ontbreekt en behalve het tl-licht in het kamp of de koplampen van de jeep zoekt het verhaal een groot deel van de tijd zijn weg in het donker. De schoonheid en pure sensatie van pakweg het oranjerode koetswerk van een truck in de schemergloed zijn slechts een van de zaken die in het halfduister te ontdekken vallen. Alles kan gebeuren. Zelfs dat op het einde van dit jaar de beste film van vorig jaar alsnog de Vlaamse zalen haalt.

Kijk hier voor de vertoningen.

Geschreven door RUBEN DEMASURE

Western

Regisseur: 
Scenario: 
Genre: 
Productiejaar: 
2017
Distributeur: 
Please Release Me

Media: