What Maisie Knew

Het Amerikaanse regisseursduo Scott McGehee en David Siegel (Suture, Bee Season, Uncertainty) pakt na de spookthriller The Deep End (naar Elisabeth Sanxay Holding) opnieuw uit met een romanverfilming. WHAT MAISIE KNEW is echter een erg vrije adaptatie van de gelijknamige avant-garderoman van Henry James.

Londen anno 1897 wordt het hedendaagse New York, arme en rijke personages worden gewisseld en Maisies moeder wordt een narcistische rock-’n-rollster. Terwijl ook het slot zijn make-over krijgt. Dat klinkt onheilspellend, maar deze niet-schoolse bewerking is geslaagd. Soms grappig, vaak hartverscheurend en altijd authentiek. Met dank aan een sterke cast en filmmakers die een universeel, disfunctioneel familiedrama verrijken met thema's zoals desintegrerende gezinnen, het verlies van onschuld en emotionele armoede in een materialistische samenleving.

WHAT MAISIE KNEW toont hoe achter overvloed vaak een tekort schuilt. Centraal staat de zesjarige Maisie die verwikkeld raakt in de voogdijstrijd van haar ouders. Zowel moeder, zangeres Susanna, als vader, zakenman Beale, blijken bovendien niet geschikt voor het ouderschap. Want hun manipulerende, opportunistische en egoïstische gedrag gaat steevast ten koste van hun dochter. Een meisje dat ze zien als een instrument in hun vechtscheiding en dat ze maar wat graag, en snel, dumpen bij hun nieuwe partners Lincoln en Margo. Zorgzame individuen die de eigen gevoelens en kwetsuren niet laten primeren op de noden van een kind dat vaak alleen op de wereld lijkt.

De verdienste van McGehee & Siegel is dat ze de verwikkelingen tonen door de ogen van Maisie. Een zesjarige die veel ziet, hoort en ondergaat. Soms als figurant, maar vaker als slachtoffer. Haar gevoelens en gedachten blijven meestal even ondoorgrondelijk als de impact van het gebeuren. Want ook in een chaotische, emotiearme omgeving gaat Maisie door met haar kinderleven. Schijnbaar onverstoord maar o zo dankbaar voor momenten van warmte, geborgenheid en plezier.

De veerkracht en energie van dit fragiele kind-met-spillebeentjes is hartverwarmend ontroerend. Daarbij balanceren de filmmakers op de grens van het zeemzoete sentimentalisme, maar mede doordat de 'slechte' ouders complexe mensen blijven en emotionele effecten vermeden worden, kapseist WHAT MAISIE KNEW niet.

What Maisie Knew

04/12/2013
2012