When Pigs Have Wings

Als een stier uiers had, gaf hij melk. Deze belegen boutade verplaatst regisseur-scenarist Sylvain Estibal in When pigs have wings (originele titel: LE COCHON DE GAZA) naar de pijnlijke absurditeit van alledag in de Palestijnse Gaza-strook.

Jafaar is een Palestijnse visser die meer teenslippers vangt dan vis (het is Palestijnen verboden om ver in de open zee uit te varen). Bovendien is zijn huis gedeeltelijk ingenomen door een Israëlische wachtpost. Jafaar lijkt er evenwel de man niet naar om radicaal uit de hoek te komen. Hij is een goedmoedig, wat sullig iemand die alles nogal op zijn beloop laat. Tot hij een Vietnamees hangbuikzwijn uit zijn netten plukt. Wat te doen met dat onreine dier?

In wat volgt serveert debutant Estibal een aaneenschakeling van gags die spelen met de clichés gelinkt aan de partijen in het conflict: de Israëli’s, de westerse VN, de Palestijnen… De humor gaat van scabreuze grollen (vooral rond varkenssperma, dat een gewild goedje blijkt) tot politieke satire. Ook een uit zijn context gehaalde uitspraak van Obama duikt op: “You can put lipstick on a pig, but it’s still a pig”. Hoewel die woorden van Obama komen van zijn verkiezingscampagne in 2008, passen ze in de opzet van When pigs have wings. In diezelfde speech zei Obama: “You can wrap an old fish in a piece of paper called ‘change’. It’s still gonna stink after eight years”. Echte verandering blijft nog altijd uit, ook in het Israëlisch-Palestijnse conflict.

When pigs have wings deelt die roep om verandering, verpakt in wat regisseur-scenarist Estibal omschrijft als een ‘humorvolle kreet van woede’. In de loop van de film verandert de toon van licht naar donker (ook even in de kleuren) – Jafaar raakt verstrikt in het web van geweld. Net zoals de oorlogssituatie in de Gaza-strook maar niet tot een bevredigende oplossing kan komen, lijkt ook Fransman Estibal moeite te ondervinden om zijn film af te ronden. Zo krijgt When pigs have wings, dat met beide voeten in de realiteit staat, een einde dat los van die werkelijkheid lijkt te staan.

Finaal regeert de eenvoudige, maar hoopvolle boodschap die de hele film uitademt: waarom kunnen we niet gewoon allemaal samenleven?

Geschreven door BJORN GABRIëLS

When Pigs Have Wings