White God

Als er al één cineast is die de kijker vandaag een spiegel voorhoudt dan is dat Kornel Mundruczo wel, begenadigd Hongaars theater- en filmmaker, bekend van spraakmakende prachtfilms zoals Pleasant days (2002), Johanna (2005) en Delta (2008). Door wijlen Miklos Jancso én door Bela Tarr werd Mundruczo als het grootste Hongaarse filmtalent van nu naar voren geschoven. De hallucinante beginscène van zijn zesde bioscoopfilm WHITE GOD – in feite dé sleutelscène ergens halfweg de film – lijkt wel een lukraak fragment uit een nachtmerrie. En is om nooit (meer) te vergeten. Een meisje van dertien fietst door godverlaten straten van een anonieme stad (Budapest) – er is echt niemand op straat, het is onheilspellend stil, je hoort alleen het ritmisch ratelen van de ronddraaiende ketting van haar fiets.

Tot er ineens op de achtergrond, uit een zijstraat tientallen honden komen gerend die ogenschijnlijk de achtervolging op het meisje inzetten... Via dieren kan je veel over mensen kwijt. Dat is echt niet nieuw. Onder anderen Yana Drouz deed het Mundruczo al eens voor in een film met uitsluitend honden om de (mis)toestanden in Rusland toen op een metaforische manier aan te kaarten. WHITE GOD, goed voor de belangrijke Prix Un Certain Regard in Cannes, gaat over het tienermeisje Lili en haar favoriete hond die verdwijnt, wordt mismeesterd, in opstand komt en zich, samen met zijn soort- dan wel lotgenoten, op de mens wil wreken.

Niet zelden neemt de camera het standpunt van de hond in: de underdog. De titel duidt op de verhouding tussen mens en hond; de hond ziet de mens als zijn meester (als een soort god) terwijl het wit aan het blanke ras refereert, niet versneden,niet gemengd  met andere rassen. En is hoe dan ook een verwijzing naar White Dog (1982) van Sam Füller waarin een Duitse scheper werd afgericht om mensen met een donkere huidskleur aan te vallen.

Mundruczo's WHITE GOD is een opmerkelijke visionaire fabel. Of hoe underdog(s), illegale vluchtelingen, migranten, misbruikt, verstoten en verraden, vroeg of laat uiteindelijk in opstand gaan komen tegen hun soortgenoten, hun medemensen. En zo maakt Mundruczo van een puik politiek statement uiteindelijk een gebaar van solidariteit met marginale en verstotenen, met de verworpenen der aarde.

Geschreven door FREDDY SARTOR

White God

03/12/2014