Witz

Lachen is veel meer dan alleen maar een reactie op situaties of grapjes. Het is een instinctieve taal die ons verbindt, stelt de Brusselse cineast Martine Doyen (°1961) in haar tweede langspeler WITZ.

Met een apart gevoel voor slapstick vertelt de film over twee mensen die zichzelf dreigen te verliezen tot ze ontdekken hoe humor hun persoonlijkheid bindt. Doyen verbreedt het thema tot de samenleving die haar zin voor humor is kwijtgespeeld. Zoals de gevoelswaarde van de Joods-Duitse titel aangeeft, combineert WITZ humor met levenswijsheid.

De film vraagt zich af wat er gebeurt met onze persoonlijkheid als dit gevoel voor humor wegvalt. Na een hersenschudding maakt het hoofdpersonage Stella (Toto le héros-actrice Sandrine Blancke) minder endorfine aan, waardoor ze humeuriger reageert en haar lachimpuls verliest. WITZ focust op de neurologische complicaties en de directe sociale gevolgen daarvan. Stella verliest niet alleen haar job als animatrice van een Braziliaanse week in de plaatselijke supermarkt, maar mist ook haar greep op de dingen en zinkt dieper weg in neerslachtigheid. Via het ziekenhuis komt ze in contact met groevearbeider Frank (Sam Louwyck), die na een werkongeval dezelfde symptomen vertoont. Samen trekken ze op roadtrip naar de Hoge Venen, waar ze op een workshop lachyoga hun binnenste hopen te kriebelen en hun spontane humor willen terugvinden. Doyen vergelijkt de ademtechniek bij de gezonde lach met de keelzang van de Inuit-cultuur. Zo krijgt deze kleine komedie ook een interculturele toon.

Al in haar Lynchiaans getinte biosdebuut Komma uit 2006, met Arno, speelde hersenstoornis een grote rol. Voor de opvolger WITZ zocht Doyen aansluiting bij de films van het slapstickduo Dominique Abel en Fiona Gordon (Paris pieds nus, 2017), die ook een rol spelen als de yogacoaches. In deze sfeerrijk gefotografeerde komedie wisselen komische toevalligheden af met acrobatische scènes (de onvermijdelijke modderglijpartij), clownerieën en verbale humor (Stella’s lapsussen en dyslectische versprekingen na de hersenschudding). In mooie totaalshots worden de personages volledig opgenomen in het stads- of natuurlandschap. Maar Doyens knappe kadrering loopt uiteindelijk te pletter tegen de al te dunne verhaallijn, die zich beter voor een kortfilm had geleend.

Geschreven door DIRK MICHIELS

Witz

10/07/2019