Woman in Gold

Misschien zegt de naam Adele Bloch-Bauer u niet meteen iets, maar u weet zeker hoe ze eruit ziet: Gustav Klimt schilderde haar als Judith en maakte minstens twee portretten van haar. Een daarvan behoort (net zoals ‘Judith en het hoofd van Holofernes’) tot zijn zogenaamde ‘gouden periode’. Dat portret was in bezit van de Joodse familie Bloch-Bauer in Wenen, tot na de anschluss de nazi’s al hun kunstwerken confisqueerden.

Nichtje Maria Altmann, een van de wettige erfgenamen van de schilderijen, was naar de Verenigde Staten gevlucht, waar ze dankzij haar schoonbroer kasjmier truien kon introduceren en een goed leven opbouwde. Toen er in de jaren 90 in Oostenrijk een wet kwam waardoor er meer openheid kwam over de nazidiefstallen, ontdekte onderzoeksjournalist Hubertus Czernin dat de erfgenamen van Adeles man aanspraak op de werken konden maken. Maria Altmann besloot te proberen de schilderijen terug te krijgen, met de hulp van de onervaren advocaat Randol Schoenberg, kleinzoon van de bedenker van het twaalftoonsysteem.

Altmanns strijd om de schilderijen is verwerkt in het boek ‘The Lady in Gold’ van Anne-Marie Connor en de documentaire Stealing Klimt van Jane Chablani. En nu heeft filmregisseur Simon Curtis (My Week with Marilyn) van dat verhaal een zowaar spannende speelfilm gemaakt, waarin het verslag van het soms kafkaëske legale gekonkel afgewisseld wordt met episodes uit het eerst welstellende leven van de jonge Maria, tot de schilderijenroof en haar vlucht uit Oostenrijk samen met haar man.

De eigenzinnige oudere Maria wordt keurig neergezet door Helen Mirren. Meryl Streep indachtig meet ze zich na het Frans van The Hundred-Foot Journey hier het Oostenrijks-Duitse accent van de werkelijke Altmann aan, die – begrijpelijk – nog zo getraumatiseerd is door het antisemitisme in het Oostenrijk van haar jeugd, dat ze in Wenen weigert haar moedertaal te spreken. Ryan Reynolds, pas nog te zien in Satrapi’s The Voices en Egoyans The Captive is al even overtuigend als de jonge, wat onhandige advocaat, die zich vastbijt in Altmanns zaak.

WOMAN IN GOLD weet te boeien, al zijn sommige scènes op het randje van sentimenteel, wat nog door de muziek in de hand wordt gewerkt. Maar ach, perfectie bestaat niet. Of het zou een schilderij van Klimt moeten zijn.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Woman in Gold

15/07/2015