Wonder Woman

'Batman v Superman: Dawn of Justice' werd door de critici neergesabeld. WONDER WOMAN zou de frisse wind zijn. Omdat deze keer ‘eindelijk’ een vrouwelijke heldin centraal staat? En ja, er stond ook een vrouwelijke regisseur - Patty Jenkins - aan het roer. Maar is er dan zo'n groot verschil in aanpak?

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) straalde te veel negativiteit uit. Te grimmig! Te donker! En Batman leek al even psychopathisch en onmeedogend als het gespuis dat hij achterna zit. Dat op zich was betrekkelijk cool. De lawaaierige actiescènes en de onophoudelijke en nadrukkelijk aanwezige soundtrack daarentegen had het effect van een uiterst vermoeiende roeitocht. In WONDER WOMAN is de begeleidende muziek al even pertinent en functioneren de bijna onophoudelijke actietaferelen als een pletwals.

Wonder Woman is in origine een stripfiguur bedacht door William Moulton Marston in 1941 voor DC Comics (toen nog National Periodicals en All-American Publications). Ze zou voor televisie vaak als nevenpersonage verschijnen naast Batman en Superman als deel van de 'DC Trinity' (de serie Young Justice, de animatievideo Justice League), maar ook als hoofdpersonage in twee televisiefilms (1974 en 2011) en een serie (1975).

De Wonder Woman uit deze film borduurt echter voort op haar verschijning in Dawn of Justice. Ze werd kort geïntroduceerd als Diana, is zowel Bruce Wayne als Clark Kent te slim af op Lex Luthors feest, mag Batman en Superman heldhaftig bijstaan tijdens de finale boss fight en wordt door Wayne herkend via een foto uit de Eerste Wereldoorlog. Laat het nu net deze foto zijn die de actie in WONDER WOMAN in gang zet.

Diana (een rol van de Israëlische actrice, model en martial artist Gal Gadot) werkt in het Louvre en krijgt een geschenk van de Wayne Corporation: de hierboven vermelde originele foto, waarop ze poseert met drie mannen. De foto werd genomen in België anno 1918. Grappig detail: in West-Vlaanderen praat men Nederlands met Hollands accent ...

De toeschouwer wordt geïntroduceerd tot de ontstaansgeschiedenis van de heldin. Ze groeide op op een onzichtbaar gemaakt paradijselijk eiland, nabij Griekenland, als enig kind tussen de Amazones. Ze kijkt op naar haar tante die vechtinstructies geeft en wil ten strijde trekken tegen Ares: de Griekse God van de oorlog en belichaming van de krijgslust, die ze ziet als hét symbool van onrechtvaardigheid en genocide. Lang hoeft ze hierop niet te wachten. Als op een dag een vliegtuig voor de kust van het eiland neerstort, redt Diana de Britse piloot van de verdrinkingsdood. De Duitsers die de piloot achtervolgden breken door de mist die het eiland van de buitenwereld afschermt en bestormen het eiland. Voor Diana is de maat vol, ze verlaat haar moeder en haar Amazonenfamilie, trekt met de piloot/spion Steve naar Londen en vervolgens naar de Belgische loopgraven om Ares voorgoed het zwijgen op te leggen.

Patty Jenkins (Monster) schuwt geen humor en zelfrelativering: een verademing tussen al dat machogedoe van die mannelijke superhelden. Jenkins voert haar heldin op als een sterke, zelfbewuste vrouw met een welbepaald doel voor ogen. Gal Gadot is fantastisch als de onversaagde superheld. Een nieuw rolmodel is opgestaan! Maar Wonder Woman is pas op haar beste als Steve een heroïsche daad stelt. Dus is er toch nog mannelijke hulp nodig? "Only love can save the world", besluit Wonder Woman. In dit coming-of-ageverhaal (waarin Diana zowel de wereld als zichzelf leert kennen) een logische conclusie.

Voor de vertoningen van WONDER WOMAN, zie cinenews.be.

Wekelijks post Filmmagie drie al dan niet eerder verschenen filmbesprekingen. Meer recensies, achtergrondstukken en interviews vind je terug in ons gedrukte nummer, te koop in de boekhandel of online te bestellen via info@filmmagie.be.

Wonder Woman

21/06/2017
2017