Woody Allen: A Documentary

Het leven, de carrière en de films van Amerika’s meest productieve scenarist-filmregisseur worden in WOODY ALLEN: A DOCUMENTARY rijkelijk geïllustreerd met interviews en filmfragmenten. Robert B. Weide is - als cineast van Curb Your Enthusiasm - episodes en documentaires over The Marx Brothers, W.C. Fields en Lenny Bruce - de ideale man om deze teruggetrokken, neurotische workaholic aan het praten te krijgen.

Geen grote revelaties krijgen we hier, wel een duidelijk overzicht van Allens carrière. Allen als gagwriter voor kranten, als zenuwachtige stand-up comedian en als scenarist die - net zoals Alfred Hitchcock - meer plezier beleeft aan het uitwerken van zijn scenario’s dan aan het verfilmen ervan. Over zijn eerste filmscenario voor de komedie What's up Pussycat (1965) had hij totaal geen controle. Door die desastreuze ervaring wordt Allen de filmer die op een bijna ambachtelijke manier elk jaar in absolute vrijheid een film draait, met als resultaat 21 Oscarnominaties en drie Oscars voor beste scenario: Midnight in Paris, Hannah and Her Sisters (1986) en Annie Hall (1977), die laatste ook bekroond met een Oscar voor beste regie.

Dat Allen een acteursregisseur is wordt duidelijk gemaakt door een plejade topacteurs: Diane Keaton, John Cusack, Scarlett Johansson, Naomi Watts, Sean Penn, Chris Rock, Mariel Hemingway en cineast Martin Scorsese. Allens vaste producenten Jack Rollins en Charles H. Joffe en voormalige talkshowpresentators Steve Allen en Dick Cavett hebben het vooral over de humor van de joodse schlemiel. Allens zus en moeder vertellen dan weer dingen die we al wisten; zijn verhouding met Diana Keaton en zijn vechtscheiding met Mia Farrow.

Voorts heeft WOODY ALLEN: A DOCUMENTARY het over zijn successen waaronder het recente Midnight in Paris en flops zoals Stardust Memories. De Allen aficionados komen aan de weet dat de therapiescène uit Annie Hall geen echte split-screen was maar werd opgenomen op een split set. En dat hij nooit veel takes neemt en op tijd stopt met draaien om naar een match van de New York Knicks te kijken. Allen typt nog altijd op zijn eerste typemachine; knippen en plakken doet hij letterlijk met schaar en nietjes. En ook om te weten waar hij zijn zware, zwarte bril vandaan heeft, moet je deze onderhoudende bijna twee uur durende documentaire zeker zien!

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Woody Allen: A Documentary

01/08/2012