A Wrinkle in Time

Drie tieners reizen van planeet tot planeet op zoek naar de verdwenen vader van twee van hen. A WRINKLE IN TIME is een fantasysprookje van Disney met een rijkelijk budget en een cast die een stevig statement maakt. Al is het resultaat vrij pover. Na een tegenvallende Amerikaanse release verdween de film bij ons plotsklaps uit de agenda van ‘het huis van de muis’. A WRINKLE IN TIME is nu te bekijken via Play More van Telenet.

Wanneer Oprah Winfrey, Reese Witherspoon en Mindy Kaling als drie modieuze feeën met glitter in hun wenkbrauwen voor je voordeur staan, vertellen dat je vader nog leeft en een poort tussen tijd en ruimte tonen, blijf je dan thuis zitten kniezen? Het scepticisme van de dertienjarige Meg laat haar eerste landing op een verre planeet onzacht verlopen, tot haar geloof in de magie en in zichzelf wordt versterkt wanneer de donkere schaduw van het kwade 'Het' valt over haar, haar broertje Charles Wallace en haar klasgenoot Calvin.

De klassieke queeste en de strijd tussen goed en kwaad hebben van A Wrinkle in Time uit 1962 een favoriet sciencefictionboek van de Amerikaanse jeugd gemaakt. De vraag is of een verhaal dat het twaalfstappenplan om een held te worden van literatuurwetenschapper Joseph Campbell volgt ook in deze tijd in de smaak valt zonder al de voorliefde voor auteur Madeleine L’Engle te hebben.

Na een slechte ontvangst in de VS werd de bioscooprelease van A WRINKLE IN TIME in een aantal landen, waaronder België en Nederland, geschrapt. Een domper voor producent Disney, die met een budget van 150 miljoen dollar en met regisseur Ava DuVernay een moderne versie wilde maken van het populaire verhaal. DuVernay timmerde indrukwekkende aan de weg als onafhankelijk filmmaker: als eerste Afro-Amerikaanse vrouw ooit won ze een regieprijs in Sundance voor Middle of Nowhere (2012). Vervolgens slaagde ze erin films over de Afro-Amerikaanse ervaring naar een breed publiek te brengen. Selma (2014) verhaalde over de protestmarsen in 1965 geleid door Martin Luther King Jr. en andere burgerrechtenactivisten die ijverden voor een verbeterd stemrecht. Daarna hield de documentaire 13th (2016) de structureel racistische juridische geschiedenis van Amerika tegen het licht. Een geschikte filmmaker om A WRINKLE IN TIME een injectie diversiteit te geven, moet Disney gedacht hebben. Het gezin van Meg is inderdaad voor het eerst van gemengde afkomst en de casting van haar drie beschermengelen is een heus statement over powervrouwen: een televisielegende, de oprichtster van het hippe productiehuis Hello Sunshine en een van de enige comédiennes met een eigen show die haar naam draagt (The Mindy Project).

De wisselende glitteroutfits en de kleurrijke, cartoonachtige CGI stelen jammer genoeg de aandacht en zorgen voor een wauwgevoel dat oppervlakkig aanvoelt. A WRINKLE IN TIME kleurt met opzet buiten de lijnen, terwijl de gelijknamige graphic novel van Hope Larson uit 2012 bewijst dat ook een bescheiden look werkt. De boodschap blijft daardoor niet plakken. Ook het springen van planeet naar planeet, van scène naar scène mist vloeiende overgangen om volledig in het verhaal ondergedompeld te worden. De kinderen brengen hun rol overtuigend, maar het idee ‘less is more’ had een klassiek verhaal als dit beter gepast.

Meer dvd-, bluray- en VoD-besprekingen en -themastukken in print.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

A Wrinkle in Time