The Young And Prodigious T.s. Spivet

T.S. Spivet is de zoon van een cowboy en een biologe (Dr. Clair). Hij aardt meer naar zijn moeder dan naar zijn vader, die daar niet zo blij mee is, zoals we kunnen zien aan de in kaart gebrachte blikrichtingen binnen het gezin. Of is er iets anders aan de hand? De hoogbegaafde T.S. is immers cartograaf, al is hij nog maar tien. Die informatie wordt in de film niet expliciet vermeld, wel in het boek van Reif Larsen waar Jeunet zich op heeft gebaseerd. Wanneer je dat boek op een willekeurige pagina openslaat, wordt het meteen duidelijk waarom het Jeunet fascineert: in de marges staan namelijk annotaties, tekeningen van uitvindingen, kaartjes ... Jeunet heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt voor zijn 3D-film.

Zelden hebben wij een dergelijk origineel gebruik van dat procédé gezien. Bij andere 3D-films hebben we vaak het gevoel dat er opnames gemaakt zijn om het effect, zonder dat het iets aan de film bijdraagt: mensen reden uit hun lichaam in T.S.’s fantasie, zijn uitvindingen vliegen rondjes ... Dat vonden wij net het leukste aan THE YOUNG AND PRODIGIOUS SPIVET. Want hoewel we ons zeker niet verveeld hebben, hadden we van de maker van films zoals Délicatessen, Amélie Poulain en Micmacs à tire-larigot toch iets meer wrange ondeugendheid verwacht. Zelf noemt Jeunet zijn film “een parodie op Amerikaanse films”.

De Frans-Canadese productie is in het Engels, en beschrijft de tocht van het kleine genie door de VS, van west naar oost; hij heeft immers voor een uitvinding een belangrijke prijs ontvangen. Hij doet zich aan de telefoon voor als zijn vader, wil toch de prijs in ontvangst nemen, en springt op een vrachttrein naar het westen. Zoals het in een goede roadmovie hoort, komt hij allerlei bizarre personages tegen (Jeunet-acteur Pinon is een van de leukere), terwijl de politie hem op de hielen zit, wat een paar hilarische scènes oplevert. Net zoals de karikaturaal getekende dame van het Smithsonian, die T.S. onder haar hoede neemt omdat ze een goudmijntje in hem ziet. Jammer van die enkele tranerige scène, die daarenboven niet al te best geacteerd wordt door het voorts behoorlijk geloofwaardige hoofdrolspelertje. Wanneer u gaat kijken, is het geen verloren avond, hoewel de Jeunet-aficionado waarschijnlijk op meer dan één vlak een pietsie op zijn honger zal blijven.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

The Young And Prodigious T.s. Spivet

16/10/2013