You're Not You

Een glas dat valt, de toets van een piano die fout wordt aangeslagen, een stuiptrekkende hand. Bijna onopgemerkt sluipt de zeldzame, neurologische ziekte ALS het lichaam van Kate binnen. Een jaar later zit de ziekte in elke spiervezel en wordt Kate door haar man gewassen, geschminkt en eten gegeven. Verdient YOU'RE NOT YOU om gezien te worden, laat dat dan zijn omdat het tragische aftakelingsproces er zo humaan en tactiel in wordt verbeeld. Veel dankt de film aan de doorleefde prestatie van Hilary Swank, een actrice die ondanks haar beperkingen opnieuw naar Oscargoud lijkt te dingen.

Helaas staat tegenover de ingetogenheid van Swank een snoeperig verhaal vol catharsis en holle smart. Uit het originele stationsromannetje van Michelle Wildgen, een doorslagje van de Nicholas Sparks-formule, werd een drammerige plot gepuurd waarin de route naar heropleving wordt afgevinkt als een boodschappenlijstje: zich op sleeptouw laten nemen door een recalcitrante verzorgster: check. Scheiden van haar overspelige man: check. Marihuana roken en een nieuw joie de vivre ontdekken: dubbelcheck. Tot altijd was daarin een stuk warmer, Intouchables geestiger. Jammer, want zo wordt het menselijke portret van de eerste akte al snel overwoekerd door voorgekauwde personages en pastorale moraal.

Ook een beloftevolle actrice zoals Emmy Rossum, die zich over Kate ontfermt, kan niet verdoezelen dat haar personage werd ingekleurd als de stripversie van Maria Magdalena, die al te geforceerd van zonde naar zingeving evolueert. Dan moet de film het toch vooral hebben van het fijne detailwerk dat theaterregisseur George C. Wolfe ('Angels in America') doorheen de clichés weeft. Hartverwarmend is de scène waarin Kate tijdens haar hydrotherapie een vrouw ontmoet die ook (in het echte leven) aan ALS lijdt.

Terwijl ze zichtbaar genietend in de armen van hun verzorgers naast elkaar dobberen, delen ze lijf en leed. Een moment van zeldzame schoonheid, waarin de realiteit even de fictie overklast. Wanneer Kate wat later echter als een vis op het droge naar adem ligt te happen, de camera beleefd wegdraait en fluisterpop als een laagje glazuur over haar leed gegoten wordt, drukt de fictie elke authenticiteit weg. Mooifilmerij die de waarheid op afstand houdt.

Geschreven door RUBEN VANDERSTEEN

You're Not You

28/01/2015