ZeroZeroZero

In Italië heeft de zuiverste kwaliteit van tarwebloem de code 000 (zero zero zero). Het drugsmilieu gebruikt die om de kwaliteit van cocaïnepoeder te benoemen. Met de drie nullen als titel publiceerde de Italiaanse schrijver-journalist Roberto Saviano, auteur van ‘Gomorra’, een nauwgezet en meeslepend onderzoek over het internationale productieproces van het witte goud, van plantenkweek tot detailhandel. ZEROZEROZERO giet dat onderzoek in een straffe serie.

Gomorra (2006) en de opvolger ZeroZeroZero (2013) zijn geen romans, maar een met scherpe pen geschreven mengeling van persoonlijke opinies en beschouwingen met nauwkeurige journalistieke beschrijvingen van ondernemingen, instellingen en tientallen figuren met soms pittoreske bijnamen. In ZeroZeroZero beweegt zich daartussen als een soort gids Kiki Camarena, een in het drugsmilieu geïnfiltreerde agent van de Amerikaanse Drug Enforcement Administration (DEA) die werd ontmaskerd, gemarteld en vermoord. De focus op criminaliteit leent zich uitstekend tot dramatisering, uitgewerkt in protagonisten, actie en plots over intriges en machtsstrijd. Voor de tv-serie ZEROZEROZERO laat showrunner Stefano Sollima (ook betrokken bij Gomorra, waarvan seizoen 5 in de maak is) de eerste schakel van het productieproces, de plantenkweek in Bolivië, en de laatste schakel, de kleine dealer, weg en richt zich op het commerciële proces tussen de groothandelaars en de aankopers.

Zoals de serie Gomorra wordt ZEROZEROZERO opgehangen aan nieuw gecreëerde figuren, hier drie families als vertegenwoordigers van de drie etappes van de cocaïnehandel. Elk van die clusters bestaat uit een uitgebreid maar overzichtelijk netwerk van relaties. Ze hebben beperkte, strikte contacten met de andere kringen, maar blijven zo goed als op het eigen terrein, dat trouwens telkens wordt aangegeven met een plaatsnaam. Ze hebben dan ook de handen vol met de intriges in het eigen netwerk.

De serie opent met een gevallen, verdwaasd kijkende man die in voice-over filosofeert over relaties en trouw terwijl kogelhulsen rond hem opspringen. Cut naar het Italiaanse Aspromonte-gebergte, waar de plaatselijke 'Ndrangheta-clans samengeroepen zijn door patriarch Don Minu La Piana. Hij wil voor 31 miljoen cocaïne aankopen in Mexico om de 'Ndrangheta-gemeenschap er opnieuw bovenop te krijgen. Het ingezamelde geld komt in bezit van Minu’s kleinzoon Stefano La Piana en wordt door hem verbrandt. Vervolgens kijkt de camera neer op de Mexicaanse stad Monterrey. Een militaire antidrugseenheid zit de narcobroers Leyra op de hielen. In een luxueus restaurant onderhandelen zij met de Amerikaanse reder Edward Lynwood over het transport van een partij cocaïne. Ook in de ontwikkeling van deze verhaallijn speelt verraad een rol.

In de eerste van de acht afleveringen tekent ZEROZEROZERO de drie pijlers van verkoop over transport tot aankoop. Dat gaat gepaard met veel ondergeschikte plots, tot – bijna onontbeerlijk in fictie – liefdesaffaires in de marge. Al deze hoofdstukjes kruisen elkaar en zijn nauwelijks van invloed op de centrale intrige, namelijk het vervoer van de drugs vanuit Mexico naar Calabrië. Dat transport kent heel wat obstakels op zee en te land. In vergelijking met het boek voeren de scenaristen, onder wie Saviano zelf, een actualisering door via een groep terroristische jihadisten die in 2013 nog niet de slachtkracht hadden om personen en handelswaar te gijzelen en pas voor een losprijs (drugs of geld) weer vrij te geven.

De ontwikkelingen binnen de drie etappes van de cocaïnehandel hebben elk een eigen vertelritme en enscenering. In de Calabrese bergen met hun schaduwrijke settings verloopt het leven op de cadans van het platteland, met in bekrompen woningen beperkte onderonsjes die zijn opgehangen aan formele omgangsvormen en respect. Daarover hangen wantrouwen en stille dreiging. Rivalen en verraders worden in kleine kring omgebracht, bijna geniepig maar daarom niet minder wreed. Met hen hebben de Mexicaanse narco’s en vooral hun handlangers de enggeestigheid en cultuurarmoede gemeen. In de stadsperiferieën onder de volle zon werpen ze zich op chanteren en terroriseren. Ze kennen geen erecode wanneer ze meedogenloos executeren wie hen in de weg staat. In deze twee polen herkennen we de prototypen uit de series Gomorra en Narcos. Tussen deze twee werelden beweegt zich de burgerijfamilie Lynwood, die het vervoer over het hele traject in handen heeft. De familieonderneming die Emma Lynwood overneemt van haar vader Edward opereert vanuit een weelderige villa. Ze lijkt op haar gemak in alle milieus, van gangsterbazen over bankiers en havenautoriteiten tot lokale mandatarissen en advocaten. Dankzij mercantiele technieken slaagt ze erin om het welzijn van de onderneming te verzekeren en het eigen hachje veilig te stellen. Zonder zelf de handen vuil te maken. De drugshandel is een mannenaangelegenheid, maar de centrale rol van Emma is een goede en ook geloofwaardige narratieve vondst die erop wijst dat de westerse witteboordenmisdaad geen groot genderonderscheid maakt.

In elke volgende aflevering worden de acties binnen de ene cluster naast die van de andere gemonteerd, niet als parallellen maar om te laten zien hoe de gebeurtenissen evolueren. Sommige cruciale momenten worden volledig herhaald om vervolgens de context ervan verder uit te werken, zoals bij de militaire bestorming van een hotel. Zoals in de verwante series Gomorra en Narcos kan de kijker zich inleven in de protagonisten met hun vadergevoelens, eenzaamheid en broederliefde, terwijl ze bovenal criminelen blijven. Het tweede seizoen staat in de steigers.

ZEROZEROZERO is beschikbaar voor thuiskijken op lumiereseries.be. Bekijk het eerste seizoen gratis door te abonneren op Filmmagie. Actie geldig tot en met 20 juni 2020.

Geschreven door MARCEL MEEUS

ZeroZeroZero