The Zookeeper's Wife

Als bommen vallen, lijken mens en dier sterk op elkaar. Antonina en Jan Żabiński hielden in 1939 de zoo van Warschau open toen nazi’s de stad veroverden. Terwijl Hitlers zoöloog Lutz Heck hun zoo gebruikte om uitgestorven oerossen te kweken, smokkelden de Żabiński’s driehonderd Poolse joden de stad uit via hun kooien en kelders.

Het dagboek van Antonina werd de basis voor de roman The Zookeeper’s Wife: A War Story van Diane Ackerman in 2007. Het hallucinante verhaal vroeg om een verfilming. Unieke elementen genoeg: heldhaftige zelfopoffering, tamme olifanten, nazibeulen en de horror van een joods getto. Een tijger die verdwaasd en in paniek door het puin van een kapotgeschoten stad dwaalt, blijft even op je netvlies kleven. Jammer genoeg grijpt de film je niet echt bij de keel. Waar Schindler’s List en The Pianist de middenweg vonden tussen onbekijkbare gruwel en hagiografische bioscoopfilm, verliezen veel soortgenoten juist daar het evenwicht.

THE ZOOKEEPER’S WIFE doet daarnaast behoorlijk gepolijst aan. Dat begint wanneer Antonina door haar zoo fietst, appels aan de nijlpaarden voert en even tegen haar favoriete kamelenjong racet. Dat doet nog het meest aan een scène uit Sneeuwwitje denken; als verheerlijking van het dagelijkse leven voor de inval voelt het vooral naïef aan. Terwijl er qua inkleding net wél aandacht is besteed aan geloofwaardigheid. Kledij, stadsbeelden, de sloppen van het getto, de art nouveau-sfeer van de zoo: alles is met bekwaam oog vormgegeven. De poging om ook met de taalaccenten te spelen is minder geslaagd. Enkel Duitser Heck spreekt niet als een beledigende karikatuur van een laagopgeleide gastarbeider. Niemand lijkt werkelijk uit dezelfde stad te komen, en Chastain en Heldenbergh klinken behoorlijk gekunsteld.

Tussen de heroïek door zijn de menselijke momenten de sterkste: Jan die in het getto een leraar bezoekt die geestdriftig zijn leerlingen blijft motiveren, of Antonina die in de nachtelijke uren de verborgen gasten uit hun kooien lokt met pianomuziek. Maar die hoogtepunten raken ondergesneeuwd door gekuiste dramatiek die ongewild verkondigt dat de permanente angst van de Żabiński’s al bij al wel meeviel.

De vertoningen van THE ZOOKEEPER’S WIFE vind je terug op cinenews.be.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

The Zookeeper's Wife