Zoeken

“Eigenlijk ben ik een ambassadeur van België!” Filmmagie in gesprek met regisseur Lech Majewski

0

De Poolse filmregisseur annex schilder Lech Majewski (ANGELUS) heeft met BRUEGEL, THE MILL & THE CROSS een intrigerende film afgeleverd.

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.

Interview met Jan Rastelli (II)

0

“De toekomst van film zal uitgevochten worden in de bioscoopzalen. Alle andere uitvindingen, zoals films op je gsm, zullen de ervaring van omringd door mensen naar film kijken, niet vervangen. De golven die door een zaal gaan, van achter naar voren of omgekeerd, met mensen die lachen of schrikken, dat is een ervaring die we niet mogen opgeven”. Andermaal aan het woord: Werner Herzog, een cineast die ondanks zijn pessimisme gelooft in de kracht van de (collectieve) kijkervaring. Het is een geloof dat arthouse-uitbaters delen. Of ze nu STUDIO LEUVEN runnen of CINEMA ZED. Maar zowel zelfstandige ondernemers als gesubsidieerde vertoners botsen op economische wetmatigheden en moeilijk te voorspellen toekomstperspectieven. Een kwestie van geld, mogelijkheden en ideeën waarbij samenwerking even moeilijk als noodzakelijk is.

Hong Kong Film Festival verslag

0

Voor het eerst was onze medewerker en voorzitter van de vzw, Karel Deburchgrave, te gast op het Internationaal Filmfestival van Hong Kong. Hij zetelde in de jury van Signis en bracht uitgebreid relaas van zijn ervaringen in dat nog vrij nieuwe filmfestival.

Waarom Filmmagie vzw zich niet kan neerleggen bij een negatief advies van de commissie

0

“Cultureel Vlaanderen verdient beter dan deze rommeladviezen, haaks op het beleid.” “Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar hoe kunst gehakt wordt.” “Incompetent, alsof de dossiers niet eens gelezen worden.” Dat zijn zowat de besluiten die de Vlaamse pers getrokken heeft na de publicatie van de adviezen. Maar dat wisten we bij Filmmagie vzw reeds sedert 2009 toen de Beoordelingscommissie Audiovisuele Kunsten ons met een negatief advies bedacht; het eerste in vijftig jaar.

Filmmagie vzw ziet subsidies door de schouw vliegen

0

“Filmmagie neemt een dermate unieke en complementaire rol in binnen de kwetsbare sector van informatie binnen de filmwereld in Vlaanderen dat een verdwijnen onherstelbare schade zou aanrichten.” Dat was in 2009 de motivatie van de toenmalige minister van Cultuur om Filmmagie na 53 jaar te blijven subsidiëren. Indrukwekkend verwoord, maar niet voor huidig minister Joke Schauvliege die voor Filmmagies 56ste verjaardag en haar unieke rol welgeteld zero euro overhad.

Steun Filmmagie!

0

Onderteken deze petitie en steek als sympathisant de hele ploeg van Filmmagie een hart onder de riem. Filmmagie speelde door een onverantwoorde beslissing in één keer al haar subsidies kwijt.

Filmgids 2012

0

Uw jaarlijkse gids door het filmlandschap om des te gemakkelijker filmrecensies en dvd-besprekingen verschenen in de voorbije jaargang (van de printversie) van Filmmagie terug te vinden, alsook interviews, portretten en verwijzingen naar belangrijke films in festivalverslagen.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

auteursnaam toevoegen

0

Pagina's

onomatopee