Zoeken

La vie d'Adèle

5

Met vlag en wimpel torende LA VIE D'ADÈLE, de film van het triumviraat Abdel 'La Graine et le Mulet' Kechiche, Adèle Exarchopoulos & Léa Seydoux, in Cannes boven alles uit met als opperste beloning: de Gouden Palm voor het genoemde trio. Zoals gebruikelijk belichten we ons coververhaal vanuit drie invalshoeken: de recensie, de karakteristieke maar niet helemaal onbesproken manier van films maken door Kechiche en zijn inspiratiebronnen.

L'homme qu'on aimait trop

2

Het verleden dat zo zijn impact op het heden laat gelden. Dat is onder meer het thema van de nieuwste misdaadfilm van de door de wol geverfde Franse rasfilmer André Téchine, maker van onder meer Barocco, J'embrasse pas, Les roseaux sauvages en Les témoins.

Des Morceaux De Moi

3

Niet eens halfweg deze ontwapenende plattelandskroniek van de debuterende Française Nolwenn Lemesle wordt met zoveel woorden gesteld: “Men vergeet te leven hier” en beseffen we hoe laat het is.

Deerskin

4

De Franse parttime filmmaker en muzikant Quentin Dupieux is een fulltime absurdist met naast de culthit 'Rubber' ook nog knotsgekke films als 'Réalité', 'Wrong' en 'Au poste!' op zijn naam. DEERSKIN (originele titel: 'Le daim') is zijn beste film tot nu toe: een heerlijke en bloederige, zwarte komedie met Jean Dujardin en Adèle Haenel.

Filmbedrijf buiten adem

0

“Ik ben niet bang voor werkloosheid en voor de crisis. Er is nog erger op komst. Maar als we ons blijven concentreren op kleine dingen, zien we het grote gevaar niet aankomen”, zei Adèle Haenel in ‘Les combattants’ (2014), het sterke debuut van Thomas Cailley. In die film vermoed je dat het onbestemde gevaar bosbranden zijn, in volle coronacrisis lijkt het wel een profetische uitspraak over een virus dat niemand zag komen.

Pagina's

onomatopee