Zoeken

Adieu Albert Finney (1936-2019)

0

Met zijn stevige postuur en schalkse blik typeerde Albert Finney in de jaren 60 de ruwe, non-conformistische Britse arbeider die in een opwelling van verzet de ouderwetse truttigheid van de Britse samenleving afzwoor. Het ‘kitchen sink’-realisme uit zijn debuutfilms heeft hij nooit afgezworen. Ook in zijn succesrol in Steven Soderberghs 'Erin Brockovich' (2000) legde hij op sociaal vlak de lat gelijk.

Niet schieten

4

Toen Stijn Coninx zijn magnum opus 'Daens' in 1992 presenteerde, waren de trauma’s rond de bende van Nijvel in het hele land open wonden. Toch heeft de regisseur 26 jaar gewacht om een film over de gebeurtenissen te draaien, meer bepaald tot slachtoffer David Van De Steen hem benaderde met zijn boek. NIET SCHIETEN stelt niet teleur.

Adieu scenarist David Sherwin (1942-2018)

0

In een stijl die schipperde tussen een luguber sprookje en een zwartgallige metafoor schreef scenarist David Sherwin de anarchistische Mick Travis-trilogie 'If....' (1969), 'O Lucky Man!' (1973) en 'Britannia Hospital' (1982) voor cineast Lindsay Anderson (1923-1994). Als zoon van een historicus en een latinist in het klassieke Oxford rekende hij af met het conservatisme van Old England.

Adieu D.A. Pennebaker (1925-2019)

5

Tegenwoordig is een ‘blik achter de schermen’ een uitgehold begrip, meestal losgezongen van toegewijde observatie, maar ooit was het pionierswerk. Een van de innovators was D.A. Pennebaker, ingenieur van de Direct Cinema, die voor altijd synoniem zal staan aan de immens invloedrijke documentaire ‘Dont Look Back’.

Murder on the Orient Express

3

De Britse Shakespeare-acteur en filmmaker Kenneth Branagh brengt de 'Belgische' detective Hercule Poirot en het oer-Britse universum van Agatha Christie tot leven in een nostalgisch, theatraal drama mét sterrencast. MURDER ON THE ORIENT EXPRESS is geen whodunit, maar morele cinema over de raadsels van het geweten. En de strijd tussen brein en hart.

Pagina's