Zoeken

Oslo, 31. August

4

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

Interview: posterontwerper Gilles Vranckx

0

Bij opvallende films horen opvallende affiches. Dat blijkt toch uit LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES, de derde film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani die vanaf deze week in de Belgische bioscoop te zien is. Ontwerper Gilles Vranckx werkt al voor de derde keer met hen samen.

Hellboy

2

Bedacht als tweede sequel op Guillermo del Toro's 'Hellboy' (2004), draaide de HELLBOY die woensdag in de zalen verscheen anders uit. Del Toro en ster Ron Perlman tekenden niet voor de productie en anders dan de voorgaande films werd de stripherneming R-rated. Gevolg: een lawine aan geweld en actie.

Ce sentiment de l’été

3

Na zijn weemoedige debuutfilm Memory Lane (2010) heeft de 40-jarige franse filmregisseur Mikhaël Hers zich eens te meer door het alledaagse leven in de grootstad laten inspireren. Drie verschillende steden zelfs: Berlijn, Parijs en New York.

Betty: They Say I'm Different

4

“Als ze optreedt, is het alsof je een X-rated film ziet, wanneer je een Disneyfilm verwacht.” Zo omschreven muziekjournalisten de optredens van Funk-Queen Betty Davis in de jaren zeventig. De Brit Philip Cox maakte een fascinerende korte documentaire over deze rebelse zwarte artiest die met haar muziek en persoonlijkheid haar tijd ver vooruit was.

Interview: Sherwan Haji en Sakari Kuosmanen over The Other Side of Hope

4

In zijn nieuwste film THE OTHER SIDE OF HOPE brengt de Fin Aki Kaurismäki een van zijn habitués, Sakari Kousmanen, samen met een nieuw gezicht, Sherwan Haji. De twee acteurs hebben de mond vol over Kaurismäki’s humanisme, en over zijn bijzondere manier om acteurs te benaderen.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Pagina's

onomatopee