Zoeken

Oslo, 31. August

4

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

Hellboy

2

Bedacht als tweede sequel op Guillermo del Toro's 'Hellboy' (2004), draaide de HELLBOY die woensdag in de zalen verscheen anders uit. Del Toro en ster Ron Perlman tekenden niet voor de productie en anders dan de voorgaande films werd de stripherneming R-rated. Gevolg: een lawine aan geweld en actie.

Ce sentiment de l’été

3

Na zijn weemoedige debuutfilm Memory Lane (2010) heeft de 40-jarige franse filmregisseur Mikhaël Hers zich eens te meer door het alledaagse leven in de grootstad laten inspireren. Drie verschillende steden zelfs: Berlijn, Parijs en New York.

Fidelio

3

De naam van het schip waarmee Alice afvaart, is veelbetekenend. Want FIDELIO (ondertitel: L'odyssée d'Alice) gaat net zo goed over de fidelitas of trouw van het hoofdpersonage als over haar emotionele zoektocht over ’s werelds oceanen.

Gabrielle

4

De 22-jarige levenslustige en muzikaal begaafde Gabrielle moet door het leven met het syndroom van Williams. In een open dagcentrum voor andersvaliden ontmoet ze Martin, ze wordt halsoverkop verliefd en de liefde blijkt wederzijds.

Sami blod

4

Het Zweeds als taal van de onderdrukker, het is weer eens wat anders. In de jaren 30, toen het nazisme opkwam in Duitsland, was ook Zweden niet vies van rassendiscriminatie. De Samen in het Hoge Noorden werden onder de knoet gehouden door het centrale gezag in Stockholm. Voor een gezin dat al generaties lang leeft van hun rendierkudde is er ook in deze tijd geen andere uitweg dan in de tenten tussen hun dieren te blijven wonen. De ondernemende – om niet te zeggen opstandige – Elle Marja legt zich daar niet zomaar bij neer.

Elena

4

Zelden heeft iemand zo’n drastische koerswijziging in zijn werk doorgevoerd als onlangs de Russische cineast Andreï Zvyaguintsev met zijn jongste film ELENA, na de pareltjes ‘The Return’ en ‘The Banishement’. Of toch niet?

Much Ado About Nothing

2

Het was psychoanalyticus Jacques Lacan die voor het eerst opmerkte dat  Hamlets antwoord aan zijn vriendin Ophelia vol seksuele woordspelingen zit. Hamlet ligt met zijn hoofd in haar schoot: “Lady, shall I lie in your lap? Ophelia: No, my lord.

Kapringen

3

Twee generaties na het declareren van het Dogma-manifest, is de periode van het overspannen hip-willen-zijn overgewaaid en hebben de belangrijkste krachtlijnen zich goed en wel geïnstalleerd in de Deense cinema.

La Tendresse

3

Van Marion Hänsel verwachten we wat wrange films, met zwijgzame personages en schurende emoties, die je als kijker soms wat onthutst achterlaten. Denk aan Dust, Si le vent soulève les sables of Noir océan. Maar haar recentste film, LA TENDRESSE, is anders.

Pagina's

onomatopee