Zoeken

Interview: posterontwerper Gilles Vranckx

0

Bij opvallende films horen opvallende affiches. Dat blijkt toch uit LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES, de derde film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani die vanaf deze week in de Belgische bioscoop te zien is. Ontwerper Gilles Vranckx werkt al voor de derde keer met hen samen.

Interview: Sherwan Haji en Sakari Kuosmanen over The Other Side of Hope

4

In zijn nieuwste film THE OTHER SIDE OF HOPE brengt de Fin Aki Kaurismäki een van zijn habitués, Sakari Kousmanen, samen met een nieuw gezicht, Sherwan Haji. De twee acteurs hebben de mond vol over Kaurismäki’s humanisme, en over zijn bijzondere manier om acteurs te benaderen.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Interview: Pierre Duculot van Wallonie Image Production (WIP)

0

Na interviews met productiehuizen Dérives en Cobra Films en Camera-etc zet Cinergie zijn bezoeken voort aan de ateliers in de Franse Gemeenschap. Het WIP is een eerstelijnsatelier, een veelsoortig dienstenbedrijf dat zich aanpast aan de evolutie van de documentaire productie, en de onafhankelijke productie in de brede zin van het woord ondersteunt. Ze helpen op het vlak van ontwikkeling, productie en afwerking, zowel materieel als financieel.

Portret Lee Chang-dong

5

Met veruit de hoogste score bij de internationale critici in het vakblad 'Screen' was BURNING van de Zuid-Koreaan Lee Chang-dong een van de grote kanshebbers voor de Gouden Palm in Cannes. Zijn Murakamiverfilming timmert verder aan een oeuvre waarin de voormalige schrijver in film de zeggingskracht zoekt die hij in literatuur meent te missen.

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (I)

5

Op 15 juni verzorgden we de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries, de Brusselse bioscoop waar vanaf 24 juli de (Frans ondertitelde) director's cut van zijn cultfilm loopt. Het werd een fijn gesprek op de bühne en achter de schermen.

Interview met Jan Rastelli (II)

0

“De toekomst van film zal uitgevochten worden in de bioscoopzalen. Alle andere uitvindingen, zoals films op je gsm, zullen de ervaring van omringd door mensen naar film kijken, niet vervangen. De golven die door een zaal gaan, van achter naar voren of omgekeerd, met mensen die lachen of schrikken, dat is een ervaring die we niet mogen opgeven”. Andermaal aan het woord: Werner Herzog, een cineast die ondanks zijn pessimisme gelooft in de kracht van de (collectieve) kijkervaring. Het is een geloof dat arthouse-uitbaters delen. Of ze nu STUDIO LEUVEN runnen of CINEMA ZED. Maar zowel zelfstandige ondernemers als gesubsidieerde vertoners botsen op economische wetmatigheden en moeilijk te voorspellen toekomstperspectieven. Een kwestie van geld, mogelijkheden en ideeën waarbij samenwerking even moeilijk als noodzakelijk is.

Interview: Stephen Frears over Dangerous Liaisons

4

Deze week is Antwerpen aan de beurt als gaststad voor Cinema Canvas, het eerste zomerfilmprogramma van de zender dat toert met openluchtvertoningen door Vlaanderen. Woensdag wordt DANGEROUS LIAISONS van Stephen Frears vertoond, zowel op het grote scherm in Antwerpen als bij de mensen thuis op de televisie. We haalden het interview dat Filmmagie deed met Stephen Frears in 1989 van onder het stof.

Interview: Michael De Cock over Rosie en Moussa

3

Michael De Cock is van vele markten thuis. Naast artistiek directeur van KVS, acteur, theaterregisseur en romanschrijver, schrijft hij ook scenario’s voor de scène en het scherm. Hij kon al die talenten botvieren op een uit de hand gelopen column voor het Brusselse weekblad BRUZZ, over de avonturen van twee buurkinderen in een Molenbeeks appartementsblok. De columns werden jeugdboeken, de jeugdboeken werden theatervoorstellingen, en nu is het tijd voor ROSIE & MOUSSA: de film.

Ans Mertens over filmen in de vrije tijd

5

Tijdens het Antwerpse festival Visite toont Ans Mertens – niet toevallig op een zondag – de nieuwste film in haar onderzoek naar hedendaagse vrijetijdscultuur. Voor SUNDAY filmde ze op de ‘zevende dag’ de wandelaars op de Kalmthoutse Heide. Maakt dat van haar een zondagsfilmer?

Pagina's

onomatopee