Zoeken

Une vie contre l'oublie

3

Wie vandaag naar de opeenvolgende crisissen kijkt, vraagt zich wel eens af hoe het gesteld is met de erfenis van mei 68. Betalen we nu de torenhoge successierechten of is alles al verkwanseld door verzuring en gearriveerde soixante-huitards? Of nemen nieuwe protestbewegingen de draad weer op?

Interview: Julie Frères over productieatelier Dérives

5

Meer dan veertig jaar geleden werden in de Franse Gemeenschap de productieateliers opgericht, in een geest van libertaire vereniging na mei 68. Om dat te vieren bereidt de Association des Ateliers d’Accueil et de Production Audiovisuelle een online publicatie voor en een retrospectieve met de creatieve oogst van de dertien nonprofitorganisaties. Cinergie sloot zich aan bij de feestelijkheden en ging op bezoek bij de ateliers, die zo kenmerkend zijn voor Franstalig België.

Le chant des hommes

3

Het idee van kerkasiel gaat eeuwen terug. Plekken waar een religieuze cultus plaatsvindt, boden van oudsher een zekere mate van bescherming omdat ze huizen van gemeenschap zijn, of omdat belagers bij inbreuk de toorn Gods vreesden.

Adieu Michèle Morgan (1920-2016)

0

De zwarte baret en de glimmende regenjas uit het voor (de toen 17-jarige) Michèle Morgen iconische 'Le quai des brumes' (Marcel Carné, 1938) waren een idee van Coco Chanel. “Je hebt mooie ogen, weet je”, ontlokte haar verschijning aan deserteur Jean Gabin die op de troosteloze kade op het schip wachtte dat hem naar Venezuela moest brengen. Het werd een van de beroemdste citaten uit de Franse film die Morgans verdere carrière onuitwisbaar zou tekenen.

70 jaar filmclub Filmmagie Hasselt: de eerste kwarteeuw

0

In ons nummer 678 (oktober 2017, p. 42 - 43) wordt in aflevering 2 van ‘Vertonersverhalen’ onder de titel ‘Klein Duimpje logeert bij de reus’ de huidige situatie van filmclub Filmmagie Hasselt uit de doeken gedaan. Als aanvulling daarbij hieronder meer over de eerste 25 jaar van de Hasseltse filmclub die dit jaar 70 jaar bestaat.

Call Me by Your Name

4

Het is al een tijdje uitkijken naar Luca Guadagnino’s 'Suspiria'-remake, maar ondertussen brak de Italiaanse regisseur van 'Io sono l’amore' en 'A Bigger Splash' definitief door met de om een sequel smekende arthousehit CALL ME BY YOUR NAME. Een aangrijpend en subtiel coming-of-ageverhaal over seksueel ontwaken en eerste liefde onder de brandende Italiaanse zon.

Pagina's