Zoeken

Hannah

4

Een ijselijke, hoge schreeuw uit de mond van Hannah opent de film. Gezwollen aders tekenen zich af op haar voorhoofd. Deze vrouw lijdt. Of toch niet? Want iederéén slaakt kreten in de toneelklas. Of toch wel? Want de volgende morgen voert ze haar man naar de gevangenis om een mysterieuze reden.

American Honey

4

Een ‘American honey’ is een lief en aantrekkelijk meisje dat de waarden van het burgerlijke Amerikaanse voorstadleven uitstraalt – een soort ideale schoondochter, kortom. Dus alles wat Star niet is, met haar tatoeage, haar dreadlocks en haar te wijze gezichtje voor haar leeftijd. In de beginbeelden staat ze in een afvalcontainer het avondeten bij elkaar te scharrelen, samen met haar kleinere broertje en zusje. Thuis schermt ze hen af van hun gewelddadige vader, die Star op alle vlakken de rol van de weggelopen moeder toebedeelt.

Hope

3

Wanneer een ziekte terminaal toeslaat, moet je je dan gezegend of gedoemd voelen om tussen de technologieën van de 21ste eeuw te leven? Die vraag hangt in liefdesdrama HOPE boven Anja, een moeder met een hersentumor aan wie de hedendaagse technologische wonderen zowel hoop als wanhoop schenken.

Tyrannosaur

3

Wanneer we Peter Mullans getroebleerde personage met een sloophamer zijn tuinhuis zien te lijf gaan krijgen we alles ineens: de drang om met het verleden af te rekenen, het verlangen dat alles anders zou zijn, maar tegelijk ook agressie waar niet aan te ontsnappen valt. De oorzaak van het probleem kan nooit de oplossing zijn. Deze film lijkt in het verlengde te liggen van het sociaal realisme van Mike Leigh en Ken Loach, meesters in het maken van portretten van de Britse onderklasse.

Io sono Li

3

Van het ogenblik dat Shun Li in een bar, in een café gaat werken in het Noord-Italiaanse Chioggia, niet eens zover van Venetië, wordt IO SONO LI (Petite Venise) van de Italiaanse filmer Andrea Segre een en al weemoed: het alomtegenwooridge water, de oude vissersschuiten, de st

The Selfish Giant

4

Met haar tweede bioscoopfilm THE SELFISH GIANT gaat de Britse cineaste Clio Barnard verder op het elan van haar vorige film. Deze keer ruilt ze de ontroerende mix tussen documentaire en drama uit ‘The Arbor’ in voor een verhaal geënt op een 19de-eeuwse fabel van Oscar Wilde en verdiept ze zich in de arme arbeidersklasse van Noord-Engeland. Het resultaat is een van de boeiendste sociaal-realistische films uit Groot-Brittannië sinds jaren die overigens ook de Grote Prijs won op de voorbije editie van Film Fest Gent.

Birdman

4

Ogenschijnlijk lijkt BIRDMAN het verhaal van Michael Keaton, een acteur die zijn roem te danken heeft aan een superhelden-franchise, maar sinds de jaren 90 wat in de vergetelheid is geraakt.