Zoeken

In the Land of Blood and Honey

2

IN DE ONNAVOLGBARE BBC-comedy Extras was ooit een gastoptreden te zien van Ben Stiller die zichzelf parodieerde als een egocentrische superster, wanhopig om zijn artistieke geloofwaardigheid op te vijzelen door een beenhard oorlogsdrama te regisseren.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Tomb Raider

2

Tomb Raider is een van de populairste gamepersonages aller tijden, die mede dankzij Angelina Jolie deel werd van de globale popcultuur. Hoewel de games bleven komen (vandaag is nummer zestien in de maak) werd het vanaf 2003 in de populaire cultuur stil rond de actieheldin. De eerste Hollywoodfilm van Roar Uthaug, sinds gisteren bij ons in de zalen, brengt daar verandering in.

Maleficent

3

Vijfenvijftig jaar na het uitkomen van zijn succesrijke tekenfilm Doornroosje (Sleeping Beauty) komt Disney ons uitleggen dat de zaken eigenlijk toch wat anders en gecompliceerder in elkaar zaten. Vooral wat betreft het optreden en de motieven van heks Maleficent.

Adieu Valentina Cortese (1923-2019)

5

De Milanese Valentina Cortese was een actrice die de rol van Cruella De Vil (in de Dalmatiërsfilms) had kunnen afsnoepen van Glenn Close, of die van Malafide (in ‘Maleficent’) van Angelina Jolie. Want ook na haar hoogdagen in de jaren 40 en 50 paarde ze de ambiguïteit van verleidelijke schoonheid aan het doortastende karakter van al dan niet bedrieglijke personages. In die zin vertoonde ze gelijkenissen met andere Italiaanse diva’s uit die jaren als Anna Magnani en Alida Valli.

Foxfire

3

Net zoals in zijn Gouden Palm Entre les murs richt de Franse filmer Laurent Cantet de focus op een groep rebelse jongeren. Ditmaal niet in het Parijs van vandaag, maar in het kleinstedelijke Amerika van de jaren vijftig.

Pagina's