Zoeken

De Verenkoning

2

De Deense filmer Esben Toft Jacobsen bewees enkele jaren geleden met zijn eersteling De Geweldige Beer dat hij zowel schitterende computeranimatie kan maken als een spannende kinderfilm afleveren.

Independence Day: Resurgence

0

De Duitse importfilmer Ronald Emmerich bezong in 1996 de Amerikaanse ‘waarden’ in Independence Day. De film herdefinieerde toen de blockbuster: veel actie, hier en daar plaats voor de menselijke (lees: emotionele) toets, indrukwekkende speciale effecten, fraaie belden van vernietiging (de destructie van het Witte Huis en de Empire State Building zijn klassiekers) en dat alles doorspekt met pittige oneliners.

The Other Woman

1

Nick Cassavetes maakte naam in Hollywood toen hij met The Notebook een romantisch drama maakte dat nog altijd tal van meisjesharten laat smelten.

Imagine Waking Up Tomorrow and All Music Has Disappeared

3

Muziek in het tijdperk van technische reproduceerbaarheid

St. Vincent

3

Cast Bill Murray in een sappige komische tranentrekker en je hebt prijs. De acteur slaagt erin de meest onuitstaanbare wezens aimabel te maken, en gaf gestalte aan enkele van de meest sympathieke smeerlappen uit de filmgeschiedenis.

Mr. Holmes

4

Sherlock Holmes, de beroemdste aller detectives, is opnieuw onder ons. The Private Life of Sherlock Holmes (1970) van Billy Wilder was al een exploratie van het thema van de eenzaamheid in het leven van een genie.

The Hateful Eight

3

“The Eighth Film by Quentin Tarantino", lezen we ter introductie, in een lettertype dat zo van "The Fourth Film by Quentin Tarantino" ('Kill Bill') zou kunnen komen. Met THE HATEFUL EIGHT, waarin evenveel westernpersonages met elkaar in bloedig duel treden, borduurt Tarantino ijverig voort aan zijn oeuvre.

The Fifth Estate

2

“Onverantwoordelijk, contraproductief en schadelijk”. Zo omschreef WikiLeaks Hollywoods tweede poging, na Alex Gibneys documentaire We Steal Secrets, om Julian Assanges verhaal te vertellen.

Django Unchained

4

Met DJANGO UNCHAINED wou ik de visie van ‘Birth of a Nation’ op slavernij counteren,” stelt Quentin Tarantino, “D.W. Griffiths film gaf de Ku Klux Klan een nieuw elan en was zo verantwoordelijk voor al het bloed dat door racisme tot de jaren 60 werd vergoten.”

Ghostbusters

3

De tijd dat vrouwen al heel bijzonder moesten zijn voor ze mee mochten doen in de “mannenwereld” van zaken en wetenschap is gelukkig al lang voorbij, en dat weerspiegelt zich al jaren in films.

Pagina's

onomatopee