Zoeken

Hope and Glory

4

“Ik heb een zwak voor HOPE AND GLORY (1987) omdat die film gaat over mijn eigen familie”, stelt de Britse regisseur John Boorman (‘Point Blank’, ‘Deliverance’). Terecht, want deze semi-autobiografische film is een intrigerende en wondermooie blik door de ogen van een verbaasde zevenjarige jongen in een door bommen geteisterd Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

The Beguiled

3

Thomas Cullinans southern gothic-roman 'A Painted Devil' over een rond ras en geslacht draaiend conflict in een afgelegen kostschool tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog werd tweemaal verfilmd als 'The Beguiled'. Eenmaal, in 1971 door machoregisseur Don Siegel, verteld vanuit mannelijk perspectief; eenmaal, in 2017 door de feminiene filmmaker Sofia Coppola, verteld vanuit vrouwelijk standpunt. Een ander perspectief dat twee sterk verschillende films oplevert over één thema: de 'oorlog' tussen man en vrouw.

The Secret Man

3

Met zijn interesse voor politieke cinema is Peter Landesman een atypisch Amerikaanse filmmaker. Na een film over een historisch evenement ('Parkland') en over een klokkenluider ('Concussion') maakte hij vorig jaar met THE SECRET MAN een politiek drama rond een van de invloedrijkste klokkenluiders uit de Amerikaanse geschiedenis: Mark Felt aka Deep Throat.

The Front Runner

3

Met THE FRONT RUNNER, nu verkrijgbaar op dvd, vertelt Jason Reitman, de Canadees-Amerikaanse regisseur van ‘Juno’ en ‘Tully’, het verhaal van een Amerikaans politiek schandaal: de val van Gary Hart, de democraat die in 1987 op het punt stond de nominatie als presidentskandidaat in de wacht te slepen toen een vermeend seksschandaal hem onderuit haalde.

Aquaman

3

Bij een comicsadaptatie waar het universum opgehangen wordt aan een superheld die half mens en half zeewezen is, dreigt een oceaandiepe valkuil: de neiging om parodiërend afstand te nemen van dwaasheid en zo juist een dwaze film te maken. Dat vermijdt James Wan in zijn DC Comics-film AQUAMAN, een pretentieloze fantasiereis door een onderwaterwereld.

It

3

In een steeds meer beangstigende wereld werkt horror blijkbaar geruststellend en louterend. Getuige het commerciële succes van twee markante bronnen van angst en hoop in 2017: de raciale horrorsatire ‘Get Out’ en de Stephen Kingverfilming IT, wereldwijd de grootste horrorhit ooit.

The Rider

4

Na haar Native Americans-drama 'Songs My Brothers Taught Me' schetst de in Amerika werkende Chinese cineast Chloé Zhao de rodeo cultuur via een jonge indiaanse cowboy die na een val dreigt een outsider te worden in het macho cowboymilieu en een nieuwe zin moet geven aan zijn leven. THE RIDER balanceert subtiel op de grens van fictie en documentaire.