Zoeken

Adieu Powers Boothe

0

Met zijn strakke kaaklijn, scherpe neus en priemende blik speelde Powers Boothe (Snyder-Texas, 1948 – Los Angeles, 2017) bij uitstek de aantrekkelijke schurk, die iedereen wist in te palmen.

Archief: The Comfort of Strangers

2

Uit het archief opgedoken, van 1991: onze review van Paul Schraders THE COMFORT OF STRANGERS. De film wacht in augustus een mooie 4K-heruitgave van Criterion, met op de extra's interviews met Paul Schrader, DoP Dante Spinotti, monteur Bill Pankow en acteur Christopher Walken.

Interview: posterontwerper Gilles Vranckx

0

Bij opvallende films horen opvallende affiches. Dat blijkt toch uit LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES, de derde film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani die vanaf deze week in de Belgische bioscoop te zien is. Ontwerper Gilles Vranckx werkt al voor de derde keer met hen samen.

Adieu Michèle Morgan (1920-2016)

0

De zwarte baret en de glimmende regenjas uit het voor (de toen 17-jarige) Michèle Morgen iconische 'Le quai des brumes' (Marcel Carné, 1938) waren een idee van Coco Chanel. “Je hebt mooie ogen, weet je”, ontlokte haar verschijning aan deserteur Jean Gabin die op de troosteloze kade op het schip wachtte dat hem naar Venezuela moest brengen. Het werd een van de beroemdste citaten uit de Franse film die Morgans verdere carrière onuitwisbaar zou tekenen.

Adieu D.A. Pennebaker (1925-2019)

5

Tegenwoordig is een ‘blik achter de schermen’ een uitgehold begrip, meestal losgezongen van toegewijde observatie, maar ooit was het pionierswerk. Een van de innovators was D.A. Pennebaker, ingenieur van de Direct Cinema, die voor altijd synoniem zal staan aan de immens invloedrijke documentaire ‘Dont Look Back’.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 3: Vertelvormen

0

De kwantitatieve en kwalitatieve opmars van de serie brengt ons als kijkers in contact met diverse vormen van vertellen, verwant aan film en literatuur, maar met een eigen invulling.

onomatopee