Zoeken

In gesprek met Bong Joon-ho op IFFR

0

Voor hij afgelopen weekend twee BAFTA’s in ontvangst nam, maakte de Koreaanse regisseur Bong Joon-ho een tussenstop op IFFR voor een masterclass. Met plezier, zo vertelde hij: “Het is goed om even te kunnen ontsnappen aan die hele drukte van het awardsseizoen.” Hij stelde ook in primeur de zwart-witversie van zijn goudhaantje PARASITE voor, meteen goed voor de publieksprijs van het festival.

Parasite

4

De sardonische satire PARASITE won als eerste Zuid-Koreaanse film ooit de Gouden Palm. Na de Engelstalige eco-allegorieën 'Snowpiercer' en 'Okja' keert genrecrack Bong Joon-ho ermee terug naar zijn thuisland, voor een vileine klassenkomedie.

Snowpiercer

4

Genrefan Bong Joon-ho van de thriller 'Memories of Murder' en de monsterfilm 'The Host' heeft bij zijn overstap naar Hollywood zijn ziel niet verkocht. Het apocalyptische actiedrama SNOWPIERCER is een ambivalente blockbuster die zowel spectaculair als sfeervol, opwindend als politiek geladen is.

Portret Lee Chang-dong

5

Met veruit de hoogste score bij de internationale critici in het vakblad 'Screen' was BURNING van de Zuid-Koreaan Lee Chang-dong een van de grote kanshebbers voor de Gouden Palm in Cannes. Zijn Murakamiverfilming timmert verder aan een oeuvre waarin de voormalige schrijver in film de zeggingskracht zoekt die hij in literatuur meent te missen.

Pagina's

onomatopee