Zoeken

Rampage: Big Meets Bigger

1

Een gorilla van acht meter groot, een vliegende wolf en krachtpatser The Rock die de wereld redt: RAMPAGE: BIG MEETS BIGGER moet het hebben van destructief vertier op grote schaal.

Elvis & Nixon

2

De op 21 december 1970 genomen iconische foto van rock-'n-roll-legende Elvis Presley en president Richard Nixon, handjes schuddend in het Witte Huis, inspireerde de Amerikaanse onafhankelijke cineaste Liza Johnson ('Return') tot een interessante mislukking, de komedie ELVIS & NIXON.

Selma

4

Vijftig jaar moest de zwarte vredesapostel en begenadigd spreker Martin Luther King Jr wachten voor hij met een bioscoopfilm wordt herdacht. Tegelijk is SELMA, in een regie van de Afro-Amerikaanse cineaste Ava 'I Will Follow' DuVernay, gezien enkele recente gevallen van doodslag in de VS – blank politiegeweld contra zwarten – brandend actueel.

Anomalisa

5

ANOMALISA van Charlie Kaufman en Duke Johnson was de revelatie van het voorbije Filmfestival van Venetië. En verraste zowat iedereen.

Toy Story 4

5

Na het bitterzoete ‘Toy Story 3’ (2010), die volwassenen huilend op de knieën dwong, liet mirakelstudio Pixar een heel klein gaatje voor een vervolg. Enkel op het juiste moment en met het juiste scenario zou het in ons collectieve geheugen gebrande speelgoed terugkeren naar het witte doek. Dat moment is … nu.

Gifted

2

Mary, een meisje van zo’n acht jaar oud, woont bij haar oom Frank in een nostalgisch aandoend kuststadje in Florida. De setting is idyllisch. Frank en de pientere Mary – grote bruine ogen, vooraan missende melktandjes – praten met elkaar in snedige, snelle dialogen met soms gekunstelde oneliners. GIFTED, de terugkeer van Spider-Manregisseur Mark Webb naar het kleinere drama van zijn debuut '(500) Days of Summer', start met Mary’s eerste schooldag. Dat ze absoluut niet wil gaan lijkt in eerste instantie typische ontbijttafelpraat voor een kind. Maar ze heeft zo haar redenen …

Geen Big Ben: Britse film na Brexit

0

Toen acteur Ralph Fiennes ruim een jaar geleden in Sevilla de oeuvreprijs van de European Film Academy in ontvangst nam, betreurde hij in zijn toespraak het “pijnlijke en deprimerende” niveau van het Brexit-discours. “I am a strong remainer”, positioneerde hij zich. “Ik geloof dat het belangrijk is om de barrières weg te nemen om tot een dynamische handel en een culturele dialoog te komen.”

Pagina's