Zoeken

Adieu Buck Henry

5

Met vlotte pen toonde Buck Henry (1930-2020) in zijn scenario’s aan hoe humor en sentiment slechts door een flinterdunne grens gescheiden zijn. Zijn spitse, snerende dialogen uit ‘The Graduate’ (Mike Nichols, 1967) maakten hem op slag schrijfkoelie van de babyboomers uit de sixties. Met dezelfde flair riep hij in het knettergekke ‘What’s up, Doc?’ (Peter Bogdanovich, 1972) het verbale vuurwerk op uit de screwballkomedies van de jaren 30.

Hardcore Henry

3

Het bijvoeglijke naamwoord 'frenetiek’ klinkt als een eufemisme wanneer je HARDCORE HENRY ondergaat – want het is wel degelijk een film die je moet ondergaan. Je kunt namelijk zelf weinig doen. Behalve opstappen natuurlijk.

Brian De Palma - Zuiver en onzuiver

4

Het werk van Brian De Palma reduceren tot zijn thematische stokpaardjes (voyeurisme, dubbelgangers), of tot een formalistische trukendoos vol seks en geweld, is véél te kort door de bocht, betogen Cristina Álvarez López en Adrian Martin. Deze tekst werd geschreven en vertaald naar aanleiding van Zomerfilmcollege 2018 (8-14 juli) van Cinea over Brian De Palma en Éric Rohmer. Onderaan de tekst geven we plaatsen weg voor het hele college.

Detachment

4

"Opvoeding is waarom we geboren worden,” zei Tony Kaye (American History X, Lake of Fire) in Deauville, “we worden geboren om te leren, om zelf beter te worden maar ook om anderen te helpen, te onderwijzen”. Zijn in documentair realisme badende Griekse tragedie DETACHMENT is de kroniek van drie bewogen weken uit het leven van verscheidene leraars, schoolmedewerkers en studenten.

Adieu Peter Fonda (1940-2019)

5

'De broer van’, ‘de zoon van’, de hippie … Peter Fonda had het niet altijd getroffen met zijn familiale en filmische erfenis. Toch wist hij met ontegensprekelijk charisma en zelfbewuste keuzes een eigen oeuvre bijeen te spelen. Een veruiterlijking van de Amerikaanse tegencultuur. Born to be wild!

Domino

4

Sinds de millenniumwisseling en het floppen van ‘Mission to Mars’ is Brian De Palma persona non grata in Hollywood. Ook voor zijn terrorismethriller DOMINO moest de regisseur van ‘Carrie’, ‘Scarface’ en ‘Body Double’ financiering zoeken in Europa. Het budget was te beperkt en De Palma had geen final cut, maar hij levert toch een staaltje pure cinema af.

Maleficent

3

Vijfenvijftig jaar na het uitkomen van zijn succesrijke tekenfilm Doornroosje (Sleeping Beauty) komt Disney ons uitleggen dat de zaken eigenlijk toch wat anders en gecompliceerder in elkaar zaten. Vooral wat betreft het optreden en de motieven van heks Maleficent.

Pagina's