Zoeken

Interview: posterontwerper Gilles Vranckx

0

Bij opvallende films horen opvallende affiches. Dat blijkt toch uit LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES, de derde film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani die vanaf deze week in de Belgische bioscoop te zien is. Ontwerper Gilles Vranckx werkt al voor de derde keer met hen samen.

Thomas Stuber over Liebe in den Gängen

4

“Het post-DDR-gevoel, na de Val van de Muur, dat is mijn speelterrein”, zegt de in Leipzig geboren cineast Thomas Stuber. Zijn LIEBE IN DEN GÄNGEN creëert een milde alternatieve realiteit in een Oost-Duits grootwarenhuis. Het is een plek van tederheid en harmonie, waar echter ook een economische en persoonlijke depressie sluimert.

Adieu Robby Müller (1940-2018)

0

‘Meester van het licht’ was de titel van de retrospectieve over cinematograaf Robby Müller (Willemstad Curaçao, 1940 – Amsterdam, 2018) in het Amsterdamse filmmuseum EYE in 2016. Die plaatste hem meteen in de lijn van Rembrandt en Vermeer. Met dit verschil: bij Müller waren de camera het penseel en de pellicule het doek.

Peter Handke: geen Oscar maar Nobelprijs

5

Met de recente Nobelprijs voor zijn literaire oeuvre dreigt Peter Handkes filmwerk als scenarioschrijver (‘Der Himmel über Berlin’, 1987) en cineast (‘Die linkshandige Frau’, 1978) onder de boeken bedolven te worden. Toch valt zijn stilistische invloed op de naoorlogse Duitse Neue Kino niet te onderschatten. Ook het filmopus van Wim Wenders zou onvermijdelijk inboeten aan kwaliteit zonder Handkes pen.

Adieu Jean-Pierre Marielle (1932-2019)

5

Vrouwen verleiden met een mannelijke, diepe stem, acteur Jean-Pierre Marielle maakte er decennialang zijn kenmerk van in tientallen non-conformistische zedenkomedies. Met zijn plechtstatige dictie kon Marielle echter ook knap een sfeer van zielenleed en stille ontgoocheling oproepen in weemoedige drama’s. Altijd in basso profondo, uiteraard.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 5: Opvallende overeenkomsten tussen film en serie

0

In de vorige aflevering zagen we dat grote talenten van de filmwereld zich steeds vaker aan een reeks verbinden (showrunners, scenaristen, filmmakers, acteurs …). Vele grenzen tussen de dramaserie en de bioscoopfilm zijn inderdaad weggevallen. We bekijken hun wisselwerking in deze voorlaatste aflevering.

Adieu Tomas Milian (1933-2017)

0

Misschien was de Cubaanse Tomas Milian in de jaren 60 tot 80 wel een van de bekendste ingeweken acteurs in Italië. Voor het overgrote deel van zijn honderd vertolkingen stond hij daar voor de filmcamera. In alom erkende auteursfilms. Maar het waren enkele weerkerende personages in policiers die hem razend populair maakten ... in zijn adoptieland.

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.