Zoeken

Interview: posterontwerper Gilles Vranckx

0

Bij opvallende films horen opvallende affiches. Dat blijkt toch uit LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES, de derde film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani die vanaf deze week in de Belgische bioscoop te zien is. Ontwerper Gilles Vranckx werkt al voor de derde keer met hen samen.

The Dictator

2

Na de voorbije Oscarceremonie wist de beau monde van Hollywood (en bijgevolg heel de wereld) weer hoe laat het was: komiek Sascha Baron Cohen is terug en hij gaat nog steeds all the way. In zijn nieuwste film THE DICTATOR kruipt hij in de huid van Aladeen, de megalomane, wrede dictator van de (fictieve) Noord-Afrikaanse oliestaat Wadiya.

Thomas Stuber over Liebe in den Gängen

4

“Het post-DDR-gevoel, na de Val van de Muur, dat is mijn speelterrein”, zegt de in Leipzig geboren cineast Thomas Stuber. Zijn LIEBE IN DEN GÄNGEN creëert een milde alternatieve realiteit in een Oost-Duits grootwarenhuis. Het is een plek van tederheid en harmonie, waar echter ook een economische en persoonlijke depressie sluimert.

Adieu Berthe, l'enterrement de meme

2

Humor is zonder twijfel cultureel bepaald. Het is een geheel van codes die op het goede moment samenvallen en een spontane reactie teweeg brengen. Maar wat is grappig en wat niet? Zit het echt goed, dan herkennen we onszelf in andermans ellende en lachen we met ons eigen, mogelijke lot. Herkenning is dus zeker een factor. De broers Podalydès houden het alvast menselijk.

Possessions

1

Franse cineast Eric Guirado, een voormalige journalist die vaak sociale thema’s verwerkt in zijn films, waagt zich aan de verfilming van de “l’affaire Flactif”, een moordzaak die net zoals de ophefmakende “Kasteelmoord” in Wingene vandaag, alle verbeelding tart. Het verhaal is het resultaat geworden van elementen uit de Flactif-zaak samengevoegd met enkele fictieve wendingen.

Camille Claudel, 1915

4

De Franse filmer en cultuurfilosoof Bruno Dumont, maker van krachtdadige films met een mystieke dimensie zoals 'La vie de Jésus', 'L'Humanité', ‘Hadewijch’ en ‘Hors Satan', deed voor het eerst een beroep op een bekend gezicht: Juliette Binoche. Het was trouwens de actrice zelf die per se met hem wou werken. En Dumont? Hij zag in haar Camille, de zus van schrijver Paul Claudel.

Pagina's

onomatopee