Zoeken

Take This Waltz

3

Na het wondermooie drama Away from Her, staat actrice Sarah Polley een tweede keer achter de camera voor TAKE THIS WALTZ (uiteraard niet te verwarren met de song van Leonard Cohen).

Big Eyes

3

Tim Burton creëerde al flink wat duistere, exuberante zonderlingen, zoals vrouwen vaak gespeeld door zijn (voormalige) partner Helena Bonham Carter.

The Congress

4

“Een nostalgische hulpkreet ter ondersteuning van de 'ouderwetse cinema' waar we allemaal zo van houden, dat is THE CONGRESS” liet Ari Folman zich ontvallen toen hij in Cannes de openingsfilm van de Quinzaine inleidde.

Couleur de peau: Miel

4

In de nasleep van de Koreaanse oorlog (1950-‘53) ontdekte het Westen het probleem van de weeskinderen. Een direct gevolg van de oorlog, al ging het ook om kinderen van ongehuwde moeders, uitgestoten door de intolerante Koreaanse maatschappij.

Geheim Agent Marnie

2

Omgeven door het leukste roze speelgoed en gevoed met taart en cupcakes, komt huiskat Marnie niets te kort. In haar dagboek zien we de triade spelen-slapen-eten steeds opnieuw herhaald worden. Voor haar kattenmoeder is ze alles, maar zij wil méér. Het avontuur dat ze onderneemt om detective te worden, is de inzet van een nieuwe Europees-Indiase CGI-animatiefilm, momenteel in de bioscoop te zien.

Stories We Tell

3

Een van de bekendste frasen van verteller-songsmid Leonard Cohen, namelijk ”All I ever learned from love was how to shoot somebody who outdrew you” , lijkt uit te groeien tot een thema in de films van zijn (Canadese) landgenote (en actrice) Sarah Polley.

Cafard

4

Een pracht van een animatiefilm, geïnspireerd op waargebeurde feiten, gesitueerd tijdens de Eerste Wereldoorlog en in het West-Vlaamse dialect gesproken, die je echt wel weet te ontroeren. Dat is CAFARD, de film – een krachttoer van Jan Bultheel – waarmee het Filmfestival van Oostende afsluit. Een gesprek met de regisseur.

Django Unchained

4

Met DJANGO UNCHAINED wou ik de visie van ‘Birth of a Nation’ op slavernij counteren,” stelt Quentin Tarantino, “D.W. Griffiths film gaf de Ku Klux Klan een nieuw elan en was zo verantwoordelijk voor al het bloed dat door racisme tot de jaren 60 werd vergoten.”

The Legend of Tarzan

3

Het is geen geheim dat koning Leopold II zijn privékolonie Kongo-Vrijstaat met ijzeren hand bestierde en dat er in zijn naam zware mishandelingen plaats vonden en slavernij er normaal was. Maar toch is het even slikken als Samuel L. Jackson zijn verhaal over zijn deelname aan de genocide van de Noord-Amerikaanse indianen besluit met te zeggen dat hij “zich toen net zoals de Belgen voelde”. Het is de eerste keer dat in een groots opgezet Hollywoodspektakel het koloniale verleden van België aan de kaak wordt gesteld.