Zoeken

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (I)

5

Op 15 juni verzorgden we de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries, de Brusselse bioscoop waar vanaf 24 juli de (Frans ondertitelde) director's cut van zijn cultfilm loopt. Het werd een fijn gesprek op de bühne en achter de schermen.

Le confessioni

4

Al enige tijd in de bioscoop in Italië, gelauwerd op het Filmfestival van Karlovy Vary, en nu komt het schitterende LE CONFESSIONI van Roberto Andò dus hier in België in de bioscoop. Een pareltje zoals de Italiaanse film die om de zoveel tijd wel in petto heeft.

Domino

4

Sinds de millenniumwisseling en het floppen van ‘Mission to Mars’ is Brian De Palma persona non grata in Hollywood. Ook voor zijn terrorismethriller DOMINO moest de regisseur van ‘Carrie’, ‘Scarface’ en ‘Body Double’ financiering zoeken in Europa. Het budget was te beperkt en De Palma had geen final cut, maar hij levert toch een staaltje pure cinema af.

The Mechanic

3

Nadat eind jaren 60 een nieuwe generatie Amerikaanse filmmakers de Hollywoodburcht had bestormd, surften in de jaren 70 ook Europese filmmakers op de New Hollywoodgolf. De Brit Michael Winner was er een van. In 1972 zette hij de zwijgzame acteur Charles Bronson op de kaart met het brutale, sombere en nihilistische THE MECHANIC.

Interview met Hong-jin Na

4

Het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) was zo onder de indruk van Hong-jin Na’s langspeeldebuut ‘The Chaser’ (2008) dat het speciaal daarvoor een thrillercompetitie oprichtte. Het festival lokte Na naar hun 37ste editie met een retrospectieve van zijn drie langspelers en een zetel in de internationale jury.

Shokuzai

4

Kiyoshi Kurosawa wierp zich eind jaren 90 op als een van de interessantste Japanse cineasten. Hij was eerst actief in het circuit van de yakuza- en softpornofilm. Via een reeks razend knappe onafhankelijke horrorfilms (o.m. Cure, Charisma, Séance) - waarvan sommige een inferieure Amerikaanse remake kregen (bijvoorbeeld Pulse) - werd hij een graag geziene gast op westerse filmfestivals. Met SHOKUZAI keert hij in grote vorm terug, na het fletse en prekerige Tokyo Sonata (2008).

Tarde para la ira

4

Raúl Arévalo is een van de bekendste gezichten van de recente Spaanse film. In 'La isla mínima', bijvoorbeeld, vertolkte hij een stuurse detective en in Almodóvars 'Los amantes pasajeros' was hij een nichterige steward. Ook in het werk van Daniel Sánchez Arévalo (geen familie trouwens) was hij herhaaldelijk te zien, denk maar aan 'Gordos', 'La gran familia española' en 'Azuloscurocasinegro'. Jarenlang leurde hij met een persoonlijk project, maar het was wachten op publieke bijval – in korte tijd werd hij vijfmaal genomineerd voor de Goya’s, de Spaanse Oscars – en een ontmoeting met de juiste producenten voor hij zijn regiedebuut TARDE PARA LA IRA kon financieren. Met succes, want bij de recentste uitreiking van diezelfde Goya’s haalde hij er vijf onderscheidingen mee binnen, onder meer voor beste film en scenario.

Widows

4

Vier weduwes nemen het heft over nadat hun echtgenoten het leven laten bij een uit de hand gelopen overval: ze vinden een notitieboekje met een gedetailleerde uiteenzetting voor ‘one last job’. Na ‘Hunger’, ‘Shame’ en ‘12 Years a Slave’ brengt Steve McQueen met heistfilm WIDOWS een verrassende genreoefening.

The Last Son

2

Edward 'Ted' Kennedy was minder populair en mediageniek dan zijn broers Bobby en John Fitzgerald Kennedy. Over het zwarte schaap van de machtige clan zijn dan ook amper films gemaakt. THE LAST SON wekt sympathie op voor een tragische figuur.

Glass

4

“They always underestimate the mastermind”, zegt Elijah Price' moeder in GLASS. Een knipoog naar M. Night Shyamalan, het regiegenie dat ons met een cameo als koper van bewakingscamera's een stukje van zijn nieuwste thriller puzzel aanreikt. De met The Sixth Sense en Unbreakable tot Hollywood-halfgod verheven filmmaker werd té vlot beschouwd als een overambitieuze cineast in vrije val ('The Happening', 'After Earth') die enkel als bescheiden B-filmer ('The Visit', 'Split') zijn comeback maakte.

Pagina's

onomatopee