Zoeken

All the Money in the World

2

Twee verdwijningen overheersen Ridley Scotts ALL THE MONEY IN THE WORLD. Enerzijds de ontvoering van een personage, de 16-jarige Getty-erfgenaam John Paul Getty III door Italiaanse gangsters. Anderzijds de verwijdering van acteur Kevin Spacey, in ongenade gevallen na beschuldigingen van seksuele agressie. Telkens draait het om één ding: geld.

Bertrand Bonello over Zombi Child

3

De Franse cineast Bertrand Bonello kwam met zijn nieuwste film ZOMBI CHILD van de Quinzaine in Cannes naar het BRIFF in Brussel. Tijdens een masterclass lichtte de muzikant-cineast zijn werk toe. We spraken met hem over zombies, slaven en bezetenheid.

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Les Misérables

4

Oerbrits is filmregisseur Tom Hooper (Londen, °1972), die onder meer in 2005 de tv-miniserie ‘Elizabeth I’ met Helen Mirren maakte. In 2011 won hij de Oscar voor beste regie met ‘The King’s Speech’, een biopic over de spraakproblemen van de Engelse koning George VI, de vader van de huidige koningin Elizabeth II. Is deze Engelse cineast erin geslaagd het door en door Franse Les Misérables meer dan behoorlijk te verfilmen? Als musical?

Philomena

4

Stephen Frears houdt ervan in zijn films sterke vrouwen te portretteren. Zijn filmografie staat er bol van. Het waargebeurde verhaal van de Ierse Philomena dateert van ongeveer tien jaar geleden en vertelt ongeveer hetzelfde hallucinante verhaal als ‘Little Black Spiders’ van Patrice Toye (over tienermoeders en de hen afgenomen baby’s), ook gezien of beter nog aangevoeld vanuit de moeder zelf dus maar hier wel met terugwerkende kracht. Stephen Frears maakte er een bioscoopfilm van, in de eerste plaats gesmaakt dankzij een Oscarwaardige moederrol van Judi Dench.

Bas Devos over Hellhole

3

“Kan je beschrijven wat je ziet?”, vraagt dokter Wannes aan het begin van HELLHOLE aan de tiener Mehdi. “Kijk je veel tv?” In ons gesprek weidt Vlaams regisseur Bas Devos uit over het in beeld brengen van een complexe stad en de moeilijkheden van filmen in het Europees parlement.

Cristian Mungiu over BACALAUREAT

4

Het is bijna tien jaar geleden dat de jonge cineast Cristian Mungiu in Cannes op het filmfestival vrij verrassend de Gouden Palm in ontvangst mocht nemen voor '4 Months, 3 Weeks and 2 Days'. Zo werd de Roemeense film definitief op de kaart gezet, nadat zijn al even talentrijke landgenoot Cristi 'Sieranevada' Puiu in 2005 dankzij het opmerkelijke 'The Death of Mr. Lazarescu' de eerste kiemen had gelegd. De Nieuwe Roemeense Golf was geboren. Sindsdien kwam een tiental filmregisseurs met de regelmaat van een klok met sterke verhalen. In 2012 maakte Mungiu 'Beyond the Hills' en nu dus BACALAUREAT, films die zeer goed zijn ontvangen.

Son of Saul

4

Dé revelatie van het voorbije Filmfestival van Cannes was zonder twijfel SAUL FIA/SON OF SAUL, het grote, indrukwekkende langspeeldebuut van de 38-jarige Hongaars-joodse filmer László ‘With a Little Patience’ Nemes die veel familieleden in de uitroeiingskampen in WO II verloor, zijn jeugd doorbracht in Parijs en een tijdlang regieassistent van Béla Tarr was, onder meer voor ‘The Man from London’ (2007).

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Quai d'Orsay

4

Met zijn nieuwste Quai d'Orsay verrast veteraan Bertrand Tavernier met een vinnige kijk achter de schermen van de macht en een van de beste politieke satires ooit.

Pagina's