Zoeken

A Hidden Life

4

Na lyrische filmgedichten en experimentele essays knoopt Terrence Malick weer aan bij narratieve cinema. A HIDDEN LIFE laat in een agrarisch universum naziterreur botsen met harmonie, liefde en morele principes.

Sunset

4

In de nieuwste film van László Nemes, zijn eerste na het veelvuldig bekroonde Son of Saul (2015), is Boedapest het toneel van een hogelijk symbolische vertelling. De Hongaarse cineast laat het kantelmoment zien waarop het feestgedruis van de belle époque overstemd raakt door het aanrollende wapengekletter van de eeuw van de oorlog op industriële schaal.

Silence

4

“Bid met je ogen open.” Dat is de opdracht, de les, die Martin Scorsese deelt met ons en de personages van SILENCE. Het verhaal van de gretige jonge Portugese jezuïet Rodrigues die samen met zijn ietwat sceptische missionarisvriend Garupe in het Japan van de 17de eeuw op zoek gaat naar zijn vermoeide leermeester Ferreira weerspiegelt de huidige tijdsgeest. We zien gemeenschappen die een dovemansgesprek voeren, culturen die blind botsen, geloof dat gevangen lijkt in een geweldspiraal en een God die zich schijnbaar hult in oorverdovende stilte. Maar ook de onderdrukking van minderheden, de blijvende impact van kolonialisme en de terreur van martelaarschap.

Interview: Stephen Frears over Dangerous Liaisons

4

Deze week is Antwerpen aan de beurt als gaststad voor Cinema Canvas, het eerste zomerfilmprogramma van de zender dat toert met openluchtvertoningen door Vlaanderen. Woensdag wordt DANGEROUS LIAISONS van Stephen Frears vertoond, zowel op het grote scherm in Antwerpen als bij de mensen thuis op de televisie. We haalden het interview dat Filmmagie deed met Stephen Frears in 1989 van onder het stof.

Werk ohne Autor

3

Geïnspireerd door kunstenaar Gerhard Richter knoopt Florian Henckel von Donnersmarck in WERK OHNE AUTOR weer aan bij de even persoonlijke als politieke geschiedschrijving uit ‘Das Leben der Anderen’. Nazi-Duitsland en de communistische DDR laten geen ruimte voor artistieke vrijheid, maar het verlangen naar waarheid en schoonheid roept toch een nieuwe kunstopvatting in het leven.

Exodus: Gods and Kings

3

Het goede onthaal van EXODUS bracht me in de filmzaal. Want gewoonlijk ga ik niet naar religieus getinte films. Mijn verwachtingen had ik wel veilig tot een lachwekkend peil verlaagd. Zo kon ik genieten van een flinke dosis entertainment vol spetterende 3D-effecten.

The Last Son

2

Edward 'Ted' Kennedy was minder populair en mediageniek dan zijn broers Bobby en John Fitzgerald Kennedy. Over het zwarte schaap van de machtige clan zijn dan ook amper films gemaakt. THE LAST SON wekt sympathie op voor een tragische figuur.

Coming Home

3

Zhang Yimou heeft een lange weg afgelegd. De Chinese cineast begon ooit als director of photography (van onder meer het vernieuwende Yellow Earth/Gele aarde van Chen Kaige), waarna hij zelf films begon te regisseren.

Babylon Berlin

4

Sinds begin 20ste eeuw vormt Berlijn een politiek epicentrum van de wereld, een stad met een gitzwarte geschiedenis, maar ook een stad die zich ontpopte tot een smeltkroes van vooruitstrevende ideeën met ruimte voor artistieke expressie, hedonisme en rariteiten. Dompel je onder in die opwindende periode in het misdaaddrama BABYLON BERLIN.

Une vie

2

Na de actuele urgentie van La loi du marché, een heel loachiaans of dardennesk verhaal over een werkloze vijftigplusser die verstikt in inhumane regelneverij en winstbejag, kiest Fransman Stéphane Brizé voor een verfilming van de negentiende-eeuwse debuutroman van Guy de Maupassant, eind jaren 50 al verfilmd door de eerder dit jaar overleden cineast-schrijver Alexandre Astruc (die de term ‘caméra stylo’ tot zijn pennenvruchten mag rekenen).

Pagina's

onomatopee