Zoeken

Pájaros de Verano

3

Tussen het majestueuze jungleavontuur 'El abrazo de la serpiente' en het psychologische woestijnoorlogsdrama 'Waiting for the Barbarians' draaide de Colombiaanse regisseur Ciro Guerra samen met Cristina Gallego het epische misdaaddrama PÁJAROS DE VERANO. Rode draad: de clash tussen beschaving en barbarij, tussen moraliteit en geweld.

Cartas da guerra

5

Snakken, smachten, moeten wachten, zuchten, steunen, kreunen. Het gemis van de jonge dokter António, luitenant in het koloniale Portugese leger, is voelbaar, zijn hunkerende heimwee immens. Begeerte barst uit de brieven die hij vanuit Angola stuurt naar zijn kersverse echtgenote in Lissabon, enkele maanden zwanger en van een onwezenlijke schoonheid zoals Botticelli die schilderde. Eerst kijkt António nog vrij naïef naar de koloniale oorlog, vanuit het privilege van een blanke middenklassenman uit een “vermoeid land” op avontuur in het levendige Afrika. Kreunend onder de hitte en de lamlendige onzin van de Portugese militaire ingreep wil hij het liefst opgaan in het genot van zijn geliefde.

Pájaros de Verano

4

"La marihuana es la felicidad del mundo", zegt een van de protagonisten aan het begin van PÁJAROS DE VERANO, maar in het vervolg krijgen we lang en breed te zien hoe een gemeenschap wordt kapotgemaakt door de handel in de bedwelmende plant. PÁJAROS DE VERANO (of 'Birds of Passage') verschijnt op 10 april in de zalen.

Embrace of the Serpent

4

In het Colombiaanse EMBRACE OF THE SERPENT (Spaans: El abrazo de la serpiente) van Ciro Guerra lopen twee verhaallijnen door elkaar.

Pagina's

onomatopee