Zoeken

Bang Gang

3

In BANG GANG (A MODERN LOVE STORY) volgt de Franse cineaste Eva Husson zestien- en zeventienjarige jongeren die in een lange, hete zomer zich stierlijk vervelen en hun seksualiteit ontdekken en ontplooien.

Cornouaille

1

Bij het begin van CORNOUAILLE kregen we meteen een beetje somber voorgevoel. De camera ging langzaam door een kamer om telkens even stil te staan bij duidelijk haastig uitgetrokken kleren, eerst die van een man, dan die van een vrouw.

Song for Marion

3

De levenslustige Marion weet precies hoe ze moet omgaan met haar brommerige man, die zo moeilijk zijn gevoelens uit. Zij is heel erg ziek, hij zorgt met hart en ziel voor haar, al is het op zijn mopperige manier.

Violette

2

Het is altijd een veeg teken wanneer de acteurs in de bijrollen meer indruk maken dan de protagonisten.

Lady Macbeth

4

Een jong meisje wordt aangekleed voor haar huwelijk. Op de vraag van haar dienstmeisje of ze bang is, zegt ze glimlachend “Nee.” Bij de ceremonie kijkt ze door haar sluier afwachtend en wat verlegen naar haar veel oudere man, die niet terugkijkt. De huwelijksnacht is een teleurstelling. Katherine wacht een leven van verveling, als ornament in het huis van haar man en zijn vader – tot de knecht Sebastian in haar leven komt, en ze drastische maatregelen neemt om hun relatie veilig te stellen.

Angelique

2

Wat Michèle Mercier eind jaren zestig deed bombarderen tot wereldster van Brigitte Bardot-kaliber, doet de 24-jarige quasi onbekende Nora Arnezeder nu na. Wat dan?

Interview: Amat Escalante over La región salvaje

4

Met zijn even summiere als gebalde oeuvre neemt de Mexicaanse cineast Amat Escalante een unieke plaats in binnen het huidige filmlandschap. Naar aanleiding van het MOOOV-festival hadden we een gesprek met de regisseur van 'Sangre', 'Los bastardos' en 'Heli'. Insteek was LA REGIÓN SALVAJE/THE UNTAMED, zijn onbenoembare, intrigerende nieuwe film (zie bespreking in FM 675).

Meek's Cutoff

4

De Amerikaanse onafhankelijke cinema heeft een nieuw icoon: Kelly Reichardt. De cineaste maakte indruk met twee roadmovies: Old Joy, waarin twee vrienden een geïmproviseerde wandeling door een woud maken en Wendy and Lucy over een jonge vrouw die op zoek gaat naar een job en haar hond. Het kader, de personages en de thema's zijn telkens typisch Amerikaans maar stilistisch is het allesbehalve mainstream. Reichardt heeft een zwak voor slow cinema, voor films die de tijd nemen om ervaringen, plaatsen, situaties en mensen minutieus te ontleden. Warm en empathisch.

My Week with Marilyn

3

Laten we wel wezen: Marilyn Monroe was meer dan een seksicoon, ze was een briljante, fascinerende filmactrice. Met die unieke paradox dat het gros van haar films haar eigen misfit-tragiek in scène zet: het sexy blondje dat mannen om haar vinger windt, tegelijk worstelt met zelfdestructieve neuroses en de drang om au sérieux te worden genomen. Alsof al haar films over haar zelf gaan en ze er zelf de auteur van is. Hoe dat kon is een mysterie dat onopgelost blijft.

Bacalaureat

4

Hoewel de films van Cristian Mungiu over heel specifieke toestanden binnen de Roemeense maatschappij gaan, zijn de problemen die hij aankaart heel universeel. Liever dan zijn films sociaal bewogen te noemen (wat ze toch wel degelijk zijn), wil hij dat ze in de eerste plaats over de menselijke natuur gaan. Hij houdt je als kijker een spiegel voor, zo zegt hij. “Ik praat over jou zodat je je eigen leven en je eigen keuzes opnieuw kunt bekijken”, zegt hij tegen The Guardian. En dat combineert hij met die kritische blik op Roemenië.

Pagina's