Zoeken

Bang Gang

3

In BANG GANG (A MODERN LOVE STORY) volgt de Franse cineaste Eva Husson zestien- en zeventienjarige jongeren die in een lange, hete zomer zich stierlijk vervelen en hun seksualiteit ontdekken en ontplooien.

Mitten

3

Documentaire en dans stappen geregeld in een pas de deux. Altijd is er een spanningsveld tussen beide expressievormen. Zeldzaam is echter de symbiose waarin filmmakers begrip over dans koppelen aan een eigen vormtaal die werkelijk verrijkend werkt.

The Square

3

Alweer een Cannesfilm deze week, en niet de minste. THE SQUARE won de grootste onderscheiding: de Gouden Palm. Ruben Östlund versloeg daarmee zijn Oostenrijkse rivaal Michael Haneke ('Happy End'), met wiens films de zijne weleens vergeleken worden.

Grands travaux

3

Een jongen zit in een hokje een draad te strippen, een andere staat in de deuropening. Ze praten plagerig over voetbal, ze analyseren het spel van F.C. Barcelona en Real Madrid. De (statische) camera registreert, er wordt niets verklaard, de kijker is een bijna stiekeme getuige.

Lady Macbeth

4

Een jong meisje wordt aangekleed voor haar huwelijk. Op de vraag van haar dienstmeisje of ze bang is, zegt ze glimlachend “Nee.” Bij de ceremonie kijkt ze door haar sluier afwachtend en wat verlegen naar haar veel oudere man, die niet terugkijkt. De huwelijksnacht is een teleurstelling. Katherine wacht een leven van verveling, als ornament in het huis van haar man en zijn vader – tot de knecht Sebastian in haar leven komt, en ze drastische maatregelen neemt om hun relatie veilig te stellen.

Cornouaille

1

Bij het begin van CORNOUAILLE kregen we meteen een beetje somber voorgevoel. De camera ging langzaam door een kamer om telkens even stil te staan bij duidelijk haastig uitgetrokken kleren, eerst die van een man, dan die van een vrouw.

Smallfoot

3

Niet ‘bestaat de yeti?’, maar ‘bestaat de smallfoot (de mens)?’ is de hamvraag in deze amusante familiefilm. Als zo’n mensje het yetiterritorium binnenduikelt, rijzen andere vragen: ‘moeten we bang van hem zijn?’ en ‘kunnen we vrienden met hem worden?’. Materiaal genoeg om een boven de middelmaat uitschietende computeranimatiefilm te vullen.

Song for Marion

3

De levenslustige Marion weet precies hoe ze moet omgaan met haar brommerige man, die zo moeilijk zijn gevoelens uit. Zij is heel erg ziek, hij zorgt met hart en ziel voor haar, al is het op zijn mopperige manier.

Violette

2

Het is altijd een veeg teken wanneer de acteurs in de bijrollen meer indruk maken dan de protagonisten.

L'Étranger

2

Ook nu buitenlandse cameraploegen elkaar niet meer voor de voeten lopen in hellhole Molenbeek wordt er veel gefilmd in de Brusselse gemeenten. De behoefte om verhalen te vertellen is groot, de wil om ‘andere’ verhalen te vertellen zo mogelijk nog groter.

Pagina's

onomatopee