Zoeken

Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette over GRANDS TRAVAUX

4

Documentairemakers Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette leven en werken in Brussel. Zelden was een zin van dertien in een dozijn, zoals die veel voorkomen in artiestenbiografieën, zo treffend. Hun nieuwe documentaire GRANDS TRAVAUX is namelijk precies dat: leven en werken in Brussel. Zowel voor beide filmmakers als voor de leerlingen van de beroepsschool Anneessens-Funck met wie ze samenwerkten. Na een première op het Kunstenfestivaldesarts vorig jaar is GRANDS TRAVAUX nu te zien op verschillende vertoningsplekken in Vlaanderen, en op het International Film Festival Rotterdam.

Filmmagie vzw ziet subsidies door de schouw vliegen

0

“Filmmagie neemt een dermate unieke en complementaire rol in binnen de kwetsbare sector van informatie binnen de filmwereld in Vlaanderen dat een verdwijnen onherstelbare schade zou aanrichten.” Dat was in 2009 de motivatie van de toenmalige minister van Cultuur om Filmmagie na 53 jaar te blijven subsidiëren. Indrukwekkend verwoord, maar niet voor huidig minister Joke Schauvliege die voor Filmmagies 56ste verjaardag en haar unieke rol welgeteld zero euro overhad.

Interview: Amat Escalante over La región salvaje

4

Met zijn even summiere als gebalde oeuvre neemt de Mexicaanse cineast Amat Escalante een unieke plaats in binnen het huidige filmlandschap. Naar aanleiding van het MOOOV-festival hadden we een gesprek met de regisseur van 'Sangre', 'Los bastardos' en 'Heli'. Insteek was LA REGIÓN SALVAJE/THE UNTAMED, zijn onbenoembare, intrigerende nieuwe film (zie bespreking in FM 675).

Interview: directeur Nicola Mazzanti over CINEMATEK

0

Belgische filmliefhebbers zijn verwend. Met het Koninklijk Belgisch Filmarchief, in 2009 om taalkundige redenen omgedoopt tot CINEMATEK, beschikt ons land over een van ’s werelds belangrijkste filmmusea, het resultaat van een geschiedenis die bijna tachtig jaar teruggaat, namelijk tot 1938.

Documentaire filmcultuur in Vlaanderen: groeipijnen?

0

De Vlaamse oogst op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het grootste festival voor documentaires, oogde vrij mager afgelopen najaar. Behalve Matthijs Vleugels met zijn filmdebuut 'Silent Wilderness', enkele coproducties en de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens in de opmerkelijke openingsfilm 'Stranger in Paradise' van Nederlander Guido Hendrikx was enkel Johan Grimonprez aanwezig, met een retrospectief luik en zijn nieuwe film 'Shadow World'. Heeft de documentaire filmcultuur in Vlaanderen groeipijnen?

Documentaire filmcultuur in Vlaanderen: groeipijnen?

0

De Vlaamse oogst op het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het grootste festival voor documentaires, oogde vrij mager afgelopen najaar. Behalve Matthijs Vleugels met zijn filmdebuut 'Silent Wilderness', enkele coproducties en de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens in de opmerkelijke openingsfilm 'Stranger in Paradise' van Nederlander Guido Hendrikx was enkel Johan Grimonprez aanwezig, met een retrospectief luik en zijn nieuwe film 'Shadow World'. Heeft de documentaire filmcultuur in Vlaanderen groeipijnen?

Interview: Cobra Films

0

Het gaat de documentaire film voor de wind. Als bevoorrecht kanaal voor de verspreiding ervan, is de televisie onophoudelijk vragende partij voor documentaire programma’s en ze investeert ook al meteen bij de productie. Met de democratisering van de prijzen voor camera’s en de veel grotere toegankelijkheid van montage-software, is er een duizelingwekkende toename ontstaan van mensen die films maken en/of realiseren.

Interview: Matthew Porterfield over Sollers Point

4

SOLLERS POINT is de eerste film van Matthew Porterfield die een bioscooprelease krijgt in België. Hoog tijd voor een gesprek met een van de meest interessante hedendaagse Amerikaanse filmmakers.

Interview: We Stood Like Kings speelt Koyaanisqatsi

0

Postrock op stille films, dat is het handelsmerk van de internationaal gerenommeerde Belgische band We Stood Like Kings. Op 3 oktober vieren ze in BOZAR, Brussel, de release van ‘USA 1982’, hun livesoundtrack bij de cultdocumentaire ‘Koyaanisqatsi’. Een verkenning van de relatie tussen mens, natuur en technologie, en het sluitstuk van een muzikale reis in drie bewegingen.

Marc en Emma over Ce magnifique gâteau!

5

Emma De Swaef en Marc James Roels vormen samen het gereputeerde animatiefilmteam Marc & Emma. Hun debuut ‘Oh Willy…’ wervelde wereldwijd door het festivallandschap en verdiende naast de Cartoon d’Or meer dan 75 (!) prijzen. Met hun tot op heden grootste project, de middellange CE MAGNIFIQUE GÂTEAU! schrijven ze geschiedenis, en wel op meer dan één manier.

Pagina's