Zoeken

Best Night Ever

1

Claire een brave bruid, Leslie de schijnbaar preutse zus, Zoë de wilde beste vriendin en Janet (vaste waarde Crista Flanagan), die zichzelf heeft uitgenodigd, vertrekken naar Las Vegas. Hun doel? De beste vrijgezellenavond ooit beleven en dat op beeld vastleggen.

Unsane

3

Sommige films vallen onverwacht - en onterecht - uit de selectie die distributeurs in de bioscopen loslaten. Steven Soderberghs UNSANE is er zo eentje, van een productieve genrefilmer die elke aankondiging van zijn filmpensioen beantwoordt met een nieuw exploot. Film Fest Gent vist die nu met groot genoegen uit de mand 'zonder bioscooprelease'. Lang niet gek ...

Het Diner

3

The kids are all right, althans dat is het beeld dat de broers Paul en Serge, net zoals hun echtgenotes, Claire en Babette, naar buiten toe willen ophangen. Elk van hen weet dat hun zonen geen engeltjes zijn, niet meer sinds die bewuste avond. De vraag is: wie weet wat?

High Life

4

Verkrachting, agressie, zelfmoord … de eerste Engelstalige film van Claire Denis schuwt geweld noch provocerende beelden. Dat lijkt verbazend, voor een film die opent met het schattige, onverstaanbare gekir van de babysittende ruimtereiziger Robert Pattinson. Maar de Franse cineast zoekt doorgaans graag de diepste kronkels van de menselijke ziel op.

Party Girl

3

Als er een film is die in Cannes op het voorbije filmfestival zijn twee prijzen echt wel verdiende, zowel de Ensembleprijs voor zijn acteurs (in de nevensectie Un Certain Regard) als de Caméra d’Or voor beste debuut, dan was dat zeker deze bonte ‘groepsfilm’ wel, in een regie

C'est ça l'amour

4

In 2014 kreeg Claire Burger de Gouden Camera als coregisseur voor 'Party Girl'. Met C’EST ÇA L’AMOUR gaat ze solo. De film vertelt hoe Mario na twintig jaar in de steek gelaten wordt door zijn vrouw. Zijn dochters blijven echter bij hem. Het pad naar evenwicht dat ze bewandelen, is met doornen bezaaid.

Portrait de la jeune fille en feu

5

‘Naakte vrouw met pijp voor open haard’, het had de naam van een schilderij kunnen zijn. Het ziet er ook uit als een schilderij in de mise-en-scène van Céline Sciamma en haar DoP Claire Mathon. Het is maar een van de bijzonder schilderachtige taferelen uit PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU, het verhaal van een schilderes en haar model, in vuur en vlam voor elkaar.

Human, Space, Time and Human

1

Terwijl het succes van de Zuid-Koreaanse new wave sinds Park Chan-wooks ‘Old Boy’ (2003) nog altijd aanzwelt – met een recente Gouden Palm voor ‘Parasite’ als kers op de taart – blijft Kim Ki-duk nukkig en provocerend zijn eigen pad bewandelen. A rato van een film per jaar breidt de controversiële regisseur zijn donkere wereldvisie verder uit: al wat in de onderbuik krioelt zal komen bovendrijven.

The Invisible Woman

3

Dat Catherine Dickens (vrouw van) behalve tien kinderen ook een kookboek op de wereld zette, dat zie je niet in THE INVISIBLE WOMAN. De film die steracteur Ralph Fiennes wijdt aan Charles Dickens gaat dan ook niet over zijn huwelijk, maar over diens angstvallig verborgen 20 jaar jongere minnares Nelly Ternan.

Le dernier coup de marteau

3

Met zijn opmerking “het klinkt te droog, te hard” poogt de rondreizende dirigent Samuel tijdens de repetities het orkest te corrigeren dat de zesde symfonie van Gustav Mahler aan het inoefenen is. “Maar we volgen u, maestro”, antwoordt iemand.

Pagina's

onomatopee