Zoeken

I, Daniel Blake

4

De draconische bezuinigingspolitiek van zowat overal zet alsmaar meer gewone mensen buitenspel, dropt ze linea recta de armoede in alsof het allemaal hun eigen schuld is. Aldus Ken Loach in I, DANIEL BLAKE, vrij verrassend in Cannes goed voor een tweede Gouden Palm.

Eastern Boys

2

Zakenman Daniël, de vijftig al gepasseerd, laat in het Parijse Gare du Nord zijn oog vallen op de Oost-Europese Marek, die daar rondhangt en hem voor vijftig euro zijn diensten aanbiedt.

Take This Waltz

3

Na het wondermooie drama Away from Her, staat actrice Sarah Polley een tweede keer achter de camera voor TAKE THIS WALTZ (uiteraard niet te verwarren met de song van Leonard Cohen).

Spectre

3

Mexico City. De nieuwste James Bondfilm SPECTRE begint met een sierlijk sequentieshot door de Mexicanse hoofdstad tijdens de Dia de Muertos-festiviteiten.

Comme un chef

1

Koken is hot en dat heeft ook de Franse cineast Daniel Cohen begrepen. Zijn COMME UN CHEF is wat je een culinaire komedie zou kunnen noemen met in de hoofdrollen Jean Reno en Michaël Youn.

Le confessioni

4

Al enige tijd in de bioscoop in Italië, gelauwerd op het Filmfestival van Karlovy Vary, en nu komt het schitterende LE CONFESSIONI van Roberto Andò dus hier in België in de bioscoop. Een pareltje zoals de Italiaanse film die om de zoveel tijd wel in petto heeft.

The Post

3

“De pers is er om de geregeerden te dienen en niet de regeerders.” Dit statement, verwijzend naar de freedom of the press gegarandeerd door het Amerikaanse First Amendment én knipogend naar recente aanvallen op dit democratische principe, vat aan het slot van THE POST de nieuwste Steven Spielberg perfect samen.

Phantom Thread

4

De meticuleuze, bijna maniakale modeontwerper in Paul Thomas Andersons PHANTOM THREAD is een rol op maat van Daniel Day-Lewis, die heeft aangekondigd daarmee zijn laatste rol te hebben gespeeld.

The Master

4

“De periode vlak na WOII was er een waarin mensen met groot optimisme naar de toekomst keken,” vertelt Paul Thomas Anderson, “maar het was tegelijk ook een periode waarin men terugblikkend moest omgaan met pijn en dood”. THE MASTER peilt via de relatie tussen een leider en zijn volgeling naar de rusteloosheid, de dromen en de driften van getourmenteerde, beschadigde zielen.

Los Flamencos

1

Het is tegenwoordig geen dankbare taak om over een Vlaamse film een recensie te pennen. Iedereen weet dat een film draaien veel geld kost en elke bioscoopganger wil dat het de lokale filmindustrie voor de wind gaat.

Pagina's

onomatopee