Zoeken

Alien: Covenant

4

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

Suicide Squad

2

Bikkelharde, existentialistische politiedrama’s, dat is David Ayers handelsmerk.

Adieu scenarist David Sherwin (1942-2018)

0

In een stijl die schipperde tussen een luguber sprookje en een zwartgallige metafoor schreef scenarist David Sherwin de anarchistische Mick Travis-trilogie 'If....' (1969), 'O Lucky Man!' (1973) en 'Britannia Hospital' (1982) voor cineast Lindsay Anderson (1923-1994). Als zoon van een historicus en een latinist in het klassieke Oxford rekende hij af met het conservatisme van Old England.

Archief: De droomwereld van David Lynch

4

Vanaf 13 maart speelt LOST HIGHWAY van David Lynch opnieuw in de bioscoop, de gerestaureerde versie weliswaar. De klassieker uit 1997 zorgde samen met 'Mulholland Drive' voor een herwaardering van Lynch' werk in Europa, nadat hij in Cannes werd uitgefloten met zijn Gouden Palm voor 'Wild at Heart'. Zo verwoordt Ivo De Kock het in een dvd-portret van Lynch' oeuvre, gepubliceerd in 2003.

Delivery Man

2

Niet minder dan 533 kinderen en één vader; 142 daarvan zoeken contact. Wanneer David, een vleesleverancier met schulden, hoort dat zijn vriendin zwanger is en hij voor het eerst vader denkt te gaan worden, vergist hij zich schromelijk.

Under the Silver Lake

4

Het postmoderne cultmeesterwerk UNDER THE SILVER LAKE bleef ondanks een Cannesselectie wat onder de radar, maar David Robert Mitchells opvolger van 'It Follows' houdt Panos Cosmatos' prettig gestoorde ‘Mandy’ van de titel ‘cultfilm van het jaar’. De met een popsaus overgoten film noir ontluistert op hilarische, knotsgekke wijze de mythe van Hollywood.

Pagina's

onomatopee