Zoeken

Archief: De droomwereld van David Lynch

4

Vanaf 13 maart speelt LOST HIGHWAY van David Lynch opnieuw in de bioscoop, de gerestaureerde versie weliswaar. De klassieker uit 1997 zorgde samen met 'Mulholland Drive' voor een herwaardering van Lynch' werk in Europa, nadat hij in Cannes werd uitgefloten met zijn Gouden Palm voor 'Wild at Heart'. Zo verwoordt Ivo De Kock het in een dvd-portret van Lynch' oeuvre, gepubliceerd in 2003.

Frères ennemis

4

Vergezeld door sterren Reda Kateb en Matthias Schoenaerts, de hechte vijanden uit de titel, stelde de Franse filmmaker David Oelhoffen zijn misdaadthriller FRÈRES ENNEMIS voor in de hoofdcompetitie van Filmfestival Venetië. De confrontatie tussen de twee ‘best friends forever’ speelt op het scherp van de snee.

Searching

3

De jonge Amerikaan Aneesh Chaganty debuteert met het door een sterke John Cho gedragen SEARCHING, een ondanks een teleurstellend slot best boeiende technothriller waarbij de actie zich exclusief afspeelt op computerschermen. De verdienste van de regisseur is dat hij stijl en inhoud op elkaar afstemt en originele pogingen doet om de filmtaal te vernieuwen.

Shokuzai

4

Kiyoshi Kurosawa wierp zich eind jaren 90 op als een van de interessantste Japanse cineasten. Hij was eerst actief in het circuit van de yakuza- en softpornofilm. Via een reeks razend knappe onafhankelijke horrorfilms (o.m. Cure, Charisma, Séance) - waarvan sommige een inferieure Amerikaanse remake kregen (bijvoorbeeld Pulse) - werd hij een graag geziene gast op westerse filmfestivals. Met SHOKUZAI keert hij in grote vorm terug, na het fletse en prekerige Tokyo Sonata (2008).

Inherent Vice

4

In zijn voorlaatse roman brengt de mediaschuwe Amerikaanse schrijver Thomas Pynchon (auteur van ‘Gravity’s Rainbow’, 1973) een ode aan de romans van Raymond Chandler en Dashiell Hammett.

Dark Places

3

De naam Gillian Flynn doet dan misschien niet meteen een belletje rinkelen, het oeuvre van de amerikaanse thrillerauteur des te meer. Tot nu toe schreef ze drie boeken.

Glass

4

“They always underestimate the mastermind”, zegt Elijah Price' moeder in GLASS. Een knipoog naar M. Night Shyamalan, het regiegenie dat ons met een cameo als koper van bewakingscamera's een stukje van zijn nieuwste thriller puzzel aanreikt. De met The Sixth Sense en Unbreakable tot Hollywood-halfgod verheven filmmaker werd té vlot beschouwd als een overambitieuze cineast in vrije val ('The Happening', 'After Earth') die enkel als bescheiden B-filmer ('The Visit', 'Split') zijn comeback maakte.