Zoeken

Under the Silver Lake

4

Het postmoderne cultmeesterwerk UNDER THE SILVER LAKE bleef ondanks een Cannesselectie wat onder de radar, maar David Robert Mitchells opvolger van 'It Follows' houdt Panos Cosmatos' prettig gestoorde ‘Mandy’ van de titel ‘cultfilm van het jaar’. De met een popsaus overgoten film noir ontluistert op hilarische, knotsgekke wijze de mythe van Hollywood.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

Atomic Blonde

3

De spionagefilm boomde tijdens de Koude Oorlog en leek met het vallen van de Berlijnse Muur een gedoemd genre. Niets was minder waar. Naar het voorbeeld van opperspion James Bond verschoof de klemtoon echter van spanning en mysterie naar actie en geweld. David Leitchs ultragestileerde spionagethriller ATOMIC BLONDE vormt daarop geen uitzondering.

Blind Date

4

“Er zijn zo weinig mensen met een geweten in Hollywood”, klaagde Blake Edwards. Als erfgenaam van Ernst Lubitsch en Leo McCarey groeide hij uit tot een moreel filmmaker gespecialiseerd in komedies. Een auteur die zijn flair voor visuele en fysieke humor bewees met de Pink Panther-reeks, ‘The Party’ en BLIND DATE.

Searching

3

De jonge Amerikaan Aneesh Chaganty debuteert met het door een sterke John Cho gedragen SEARCHING, een ondanks een teleurstellend slot best boeiende technothriller waarbij de actie zich exclusief afspeelt op computerschermen. De verdienste van de regisseur is dat hij stijl en inhoud op elkaar afstemt en originele pogingen doet om de filmtaal te vernieuwen.

Wind River

4

‘Sicario’ en ‘Hell or High Water’-scenarist Taylor Sheridan maakt zijn regiedebuut met Un Certain Regard-winnaar WIND RIVER, een duistere misdaadthriller waarin een wildjager en een FBI-agente een mysterieuze moord oplossen in een met sneeuw bedekt indianenreservaat.

Borg McEnroe

2

De Deense regisseur Janus Metz Pedersen had van BORG MCENROE een documentaire of een realistische biopic kunnen maken maar het is een stuk dramatische fictie geworden opgehangen aan de legendarische Wimbledonfinale tussen beide giganten uit 1980. Een tennisclash als 'einde-van-een-tijdperk'.

The Promise

3

Een historisch Hollywooddrama dat draait rond een episch liefdesverhaal is niet zo uitzonderlijk. Dat de amoureuze passies oplaaien in de context van de volkerenmoord op de Armeniërs tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse Rijk is wél ongewoon. De Ierse 'genocidespecialist' Terry George ('Hotel Rwanda') heeft met THE PROMISE dit omstreden stuk geschiedenis boeiend verfilmd. Om meteen van antwoord te worden gediend door 'The Ottoman Lieutenant', een in Turkse propaganda gedrenkt oorlogsdrama van Joseph Ruben ('Sleeping with the Enemy').

Doctor Sleep

4

Omdat hij, zowat als enige, Stanley Kubricks ‘The Shining’ uit 1980 maar niets vond, schreef horrorauteur Stephen King al het scenario voor de zwakke tv-miniserie Stephen King's 'The Shining' (1997). Nu haalt hij de loftrompet boven voor DOCTOR SLEEP, een verdienstelijke mix van remake en vervolg, geschreven en geregisseerd door ‘Oculus’-maker Mike Flanagan.

Spider-Man: Homecoming

3

Na een overdosis overbodige reboots, mislukte episodes van uitgemolken franchises en inspiratieloze stripverfilmingen zaten we niet echt te wachten op een nieuw Spider-Man-avontuur. Marvel Studios is immers geen garantie voor kwaliteit. Maar, verrassing, Jon Watts toverde de superheld om in een proletarische, aan sociale media verslaafde adolescent, waardoor SPIDER-MAN: HOMECOMING een eerder geslaagde tienerkomedie is geworden.

Pagina's